Posts tonen met het label tuinbonen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tuinbonen. Alle posts tonen

zondag 21 april 2013

Tuinbonen en andere klussen

Vorige week zondag was het eindelijk eens een keertje droog en werd het later op de dag ook wat warmer. Eindelijk die dag de tuinbonen uitgeplant in twee rijden van 5 meter naast het aardappelbed. Ook snijbiet, bietjes en diverse soorten sla ter plaatse gezaaid. De koolrabi en rucola wil ik een volgende keer zaaien. Jammer dat de grond nog te nat is om te kunnen schoffelen; daarom weer een paar uur op mijn knieën rond gekropen om onkruid weg te halen.


twee soorten tuinbonen
Dit weekend jammer genoeg weinig tijd gehad om in de moestuin te werken en heb ik alleen vrijdag in de tuin de klimrozen Zéphirin Drouhin die al een paar jaar tegen de rozenboog groeiden uitgegraven om er andere rozen voor in de plaats te zetten. Wel jammer, want nadat de rozen vorig jaar tot de grond waren terug gevroren, zijn ze het afgelopen jaar toch weer flink gegroeid. Ik wilde ze toch weghalen, omdat ik op zoek ben naar nog oudere of zeldzamere soorten en ik eigenlijk ook de Bourbonrozen minder mooi vind. 
Afgelopen donderdag is mijn wens naar andere rozen uitgekomen; die dag ontving ik als verrassing van kwekerij de Bierkreek twee bijzondere Alba hybriden van de kweker Rolf Sievers: een purperrode met de naam Crimson Blush en een witroze met de naam Morning Blush. Ik ben erg benieuwd hoe deze twee rozen het tegen de boog gaan doen. Na een paar uur graven, verzetten en terugzetten van de rozenboog heb ik weer twee bijzondere rozen extra in mijn tuin.
Een oude kleinere boog die nog ergens in de tuin stond heb ik nu zolang over de witte aalbessenstruik gezet; misschien is dat straks handig om er een net overheen te doen ter bescherming tegen de vogels. Er begint al bloesem aan de struik te komen zag ik. 

Zaterdag ben ik ook weer aan het graven geweest, maar dan in mijn eigen voortuin thuis: 9 meter beukenhaag geprobeerd uit te graven. De haag staat er al ruim 10 jaar en de planten zijn dus aardig volwassen. Omdat ze in een smalle strook groeien tussen de stoep en de oprit van mijn buren en een flink aantal forse rozenstruiken, was er niet veel ruimte om goed de schop in de grond te kunnen steken. Een stuk of 10 heb ik er met veel wrikken, steken, graven en zagen er uit kunnen krijgen, maar de rest heb ik voorlopig tot zo'n 20 centimeter boven de grond afgezaagd; misschien dat ik ze er later nog eens verder uit kan krijgen. De bedoeling is nu dat er een laag kastanjehouten schaapshekje van zo'n 80 centimeter hoog in plaats van de beukenhaag komt te staan, waardoor ik clematis kan laten groeien. De rozen hebben zo wat meer ruimte en minder concurrentie van de beukenhaag.
En vandaag ben ik ook weer aan het graven geweest, maar dan in de zes grote plantenbakken die ik al jaren op mijn balkon heb staan. Ik wil er zeker drie of vier niet meer op mijn balkon hebben, maar vandaag heb ik er pas twee leeg kunnen krijgen. In elke bak zit zo'n 120 liter potgrond, dus dat zijn aardige klussen om te doen. Na een paar uur werken had ik dan ook geen puf meer om verder te gaan, laat staan dat ik aan het verspenen van de paprika's en de pepers ben toegekomen. Hopelijk kom ik daar volgende week aan toe. 

bloesem in de witte aalbes



vrijdag 22 februari 2013

Tuinbonen zaaien

Wat duurt het wachten op het voorjaar weer lang; nadat het er op leek dat begin februari de vorst verdwenen was, is hij deze maand helaas toch weer volop in beeld gebleven met sneeuwbuien en diepvriestemperaturen Ook is na een nacht met flinke vorst de grote waterplas rondom mijn woning vandaag weer dichtgevroren!  Ik kom zo deze maand helaas maar weinig in mijn tuin en het zal straks een flinke klus zijn om in maart te kunnen beginnen met het planten van de sjalotten en het voorbereiden van de andere bedden om tijdig te kunnen zaaien van vroegere soorten, zoals bietjes en snijbiet. Misschien dat ik volgende week binnenshuis ga beginnen met het zaaien van tomaten, paprika's, pepers en artisjokken; met het zaaien van courgettes, komkommer en pompoenen wacht ik denk ik tot eind maart. Dit zijn zaden die snel opkomen en daarna ook snel groeien; omdat deze soorten toch pas half mei uitgeplant mogen worden heeft het daardoor weinig zin ze vroeg op te kweken.

 
Doordat het al wel langer licht is, ontwaakt de natuur -ondanks de kou- toch voorzichtig en in mijn voortuin zie ik dat de Roomse Kervel al opkomt; dit zijn planten die ik vorig jaar uit zaad heb opgekweekt. Een hele prestatie, omdat het moeilijk schijnt te zijn deze planten uit zaad op te kweken; ze zijn op zich niet moeilijk om te zaaien (je laat de potjes met zaden gewoon in de winter buiten staan), maar het zaad ontkiemt vaak niet goed. Misschien omdat ik via internet van een kennis vers zaad heb gekregen dat het toch gelukt is een aantal planten op te kweken. Ik heb er drie in mijn moestuin uitgeplant en nog eens drie in mijn eigen voortuin. Waarschijnlijk zal ik over een of twee jaar in mijn tuin wel overal zaailingen van deze planten gaan tegenkomen.

Opkomende Roomse Kervel


Vorige week ben ik begonnen met het voorzaaien van twee soorten tuinbonen in grote balkonbakken. Ik zaai ongeveer 30 stuks in één bak en dat is veel makkelijker dan allemaal aparte potjes te gebruiken, zoals vaak in boeken nog geadviseerd wordt. Omdat tuinbonen wel tegen een stootje kunnen heb ik de bakken nog de hele week buiten laten staan, maar vandaag heb ik ze toch maar in de koude bak geplaatst; qua temperatuur zal het waarschijnlijk weinig uitmaken, maar als er een keer zon zou schijnen, zal de grond zo wel iets beter opwarmen. Ik hoop maar dat het ras Karmazyn (een roze tuinboon) tegen vorst kan. Het ras Leidse Hangers heb ik al vaker gezaaid en die zaden hebben gelukkig nooit last gehad van een vorstperiode. Veel mensen zaaien tegenwoordig het ras Drie maal Wit, een witbloeiende soort. Ik heb dit ras eenmaal gezaaid, maar vond het niet zo'n succes: de zwart-witte bloemen van de ouderwetse soorten vind ik veel mooier en ook leek het mij toen wel dat Drie maal Wit veel gevoeliger is voor de zwarte bonen luis. Qua smaak zit er tussen de diverse rassen (vind ik) verder niet veel verschil; ik pluk de bonen meestal als ze nog niet al te groot zijn en ze dan ook maar enkele minuutjes gekookt hoeven te worden.




vrijdag 13 juli 2012

Weer oogsten

Omdat gisteren de zon even scheen 's middags een paar uur vrij kunnen nemen en naar de tuin geweest om weer eens wat te kunnen oogsten. Ondanks de slechte zomer ligt de tuin er toch nog redelijk bij (behalve dan dat het onkruid ook weelderig groeit). Nog wat meer van de vaste planten eruit getrokken en nu is het deel bij de appelbomen ook weer wat begaanbaarder. Ik zag nu pas dat de roos Quatre Saisons een paar flinke wilde scheuten (met doorns) had aangemaakt; ik dacht dat wilde scheuten altijd doornloos waren, maar heb me hier dus denk ik vergist. Ik heb ze in ieder geval maar van de plant afgetrokken. Afgelopen weekend ben ik nog naar het rozenfestival van kwekerij de Bierkreek in Zeeland geweest en heb daar nog weer een nieuwe extra roos voor mijn tuin gekocht (Baron J-B Gonella, een bourbonroos); ik hoop dat ik deze roos dit weekend nog in de tuin een plaatsje kan geven, maar eerst moeten er dan wat andere planten nog uit om ruimte te maken.
Quatre Saisons


De rode bes Rovada (een later ras) draagt voor het eerst wat bessen en die heb ik nu allemaal geplukt; ook de rode kruisbessen zijn rijp en de jonge struik is nu al goed voor bijna 2 kilo bessen. Het net dat over de rode kruisbessen zat heb ik over de grootste bosbessenstruik gedaan; ze beginnen nu lichtblauw te kleuren en door de vele regen worden het straks in ieder geval mooie grote bessen. Een tweede nog wat kleinere struik heb ik niet afgedekt, dus die bessen zullen straks wel door de vogels opgegeten worden!

Gisteren ook twee aardappelplanten opgegraven: 1 x die van de La Ratte D'Ardeche en 1 x van Linzer Delikatess. Die laatste zien er mooi uit, maar halen het qua smaak toch niet bij de rattes en dus houd ik het volgend jaar dan alleen nog maar bij de rattes. Scheelt weer ruimte in de tuin. Het valt me mee dat de aardappelplanten er nog mooi bij staan; met al die regen loop je een grote kans op besmetting met de aardappelziekte.


Linzer Delikatess net uit de grond
.. en gekookt















De een paar weken geleden gezaaide knolvenkel en radicchio zijn goed opgekomen en kunnen dit weekend al verspeend worden. Als straks de tuinbonenplanten geruimd worden is er weer plaats om ze uit te planten; dan hebben de courgettes ook wat meer ruimte, want die had ik dicht tegen de tuinbonen aan geplant. Er zitten nu al een paar mooie courgettes aan, maar ik ben gisteren helaas vergeten ze af te snijden. Ook de tomaten doen het goed en aan de dix doigts de naples hangt al de eerste rode tomaat; die is gisteren door de rode ijsbergsla gegaan. Het is een vrij droge maar wel heerlijk smakende tomaat; die mag volgend jaar denk ik wel terugkomen.

zondag 1 juli 2012

Hard werken in de moestuin

Een van de redenen om een paar jaar geleden met een volkstuin te beginnen was om uit te proberen hoe een grote tuin met het daarbij behorende werk mij zou bevallen, voor het geval ik ooit de gelukkige eigenaar van een boerderijtje met moestuin zou worden. Dat boerderijtje is voorlopig nog niet in zicht, maar ik weet inmiddels wel dat zichzelf uitzaaiende vaste planten in een moestuin niet erg handig zijn. Ik ben meer tijd kwijt met het onder controle houden van het bloemendeel dan met de moestuin zelf. Na het oneindige werk gisteren van terugknippen van de tientallen enorm groot geworden Salvia Nemerosa's heb ik mij vandaag voorgenomen dat de meeste van deze planten en de velden van kattekruid (Nepeta faassinni) er uit gaan en vandaag heb ik daar een begin mee gemaakt.
Een aantal van mijn rozen en andere planten is nu inmiddels bevrijd, maar ik vrees dat er nog heel wat dagen en uren in gaan zitten voordat het er weer uitziet zoals het er naar mijn idee uit hoort te zien.

Een volgend probleem is natuurlijk waar ik al die bergen uitgestoken planten laat; zo te zien gaat het nu al om meer dan één grote aanhangwagen vol (die ik helaas niet heb!). Zodra die planten er uit zijn, kan ik een inschatting maken welke planten verder mogen blijven, welke eventueel ook nog het veld moeten ruimen en welke als vervanging aangeplant kunnen worden. Voordeel is wel dat er vast nog wel enkele nieuwe rozenstruiken bij kunnen komen.

Naast al dat ondankbare en zware werk heb ik vandaag gelukkig wel even tijd gevonden om in ieder geval de knoflook te oogsten en de rijen met sjalotten. De gele en rode uien laat ik nog even verder groeien, totdat ook dat blad verder afgestorven is. Ook heb ik vast één aardappelplant van de rattes opgegraven om te kijken hoe de aardappels het doen. Ze groeien goed, maar het kan geen kwaad als ze nog wat langer in de grond blijven.


















Deze week heb ik 's avonds een emmer met groen/gele kruisbessen geplukt en ook een aantal bakjes van prachtige grote witte bessen. Gisteren bleek dat ik daar goed aan had gedaan want de vogels hadden alle nog aan de struik hangende witte bessen opgegeten en waren nu bezig met de kruisbessen! Toch hingen er daar nog steeds genoeg van aan en heb ik nog een halve emmer vol kruisbessen geplukt en de rest maar voor de vogels laten hangen. Die maakten daar vandaag dan ook dankbaar (denk ik) gebruik van. Ook de zwarte bes hangt voor het eerst vol met vruchten, en ook daarvan heb ik al een grote bak kunnen plukken.


De klimbonen beginnen nu hoogte te maken en ook de rest van de groenten gaat de goede kant op. Vorige week heb ik thuis radicchio en venkel gezaaid, en het zaaisel is goed opgekomen en staat nu in zaadtrays op mijn balkon. Hopelijk heb ik deze week eens tijd om nog tuinbonen te plukken. Doordat ik de planten met een net heb afgedekt tegen de vogels vergeet ik ze zelf te plukken en ik zag vandaag dat er wel honderden flinke bonen aan de planten hangen. Nog een 'klusje' dat moet gebeuren.


zondag 17 juni 2012

Oogsten

Na een week afwezigheid is het eerste werk in de tuin steeds weer onkruid trekken en door de vele regen komt daar ook nog eens het terugknippen van de enorm gegroeide vaste planten bij. Maar eindelijk valt er nu ook wat te oogsten. De andere rijen met tuinbonen waren gelukkig nog niet helemaal aangevallen door de vogels en ik heb een grote zak (bijna een emmer vol) met twee soorten tuinbonen kunnen plukken. Daarna heb ik ook deze bonen met een net afgedekt. Voor de rode kruisbes had ik pas een kleine fruitkooi van 1 meter doorsnede gekocht en deze heb ik gisteren in elkaar gezet en over de struik geplaatst; dit jaar zijn de rode kruisbessen dus voor mij en niet voor de vogels. Die hebben toch genoeg te snoepen in mijn tuin. De rode bessenstruiken heb ik dit jaar niet afgedekt en bij het plukken van de aardbeien gooi ik de te zachte aardbeien verder in de tuin. Die vinden ze dan vast wel als ik mijn hielen gelicht heb.

Tot mijn grote verrassing zag ik dat er aan de rode bessenstruiken Jonkheer van Tets toch mooie rode bessen hangen.  De laatste twee jaar gaven de struiken een slechte oogst en daarom had ik dit jaar niet meer de moeite genomen om de struiken met een net af te dekken. De planten had ik vorig jaar flink gesnoeid en ze maken nu heel veel nieuwe scheuten; door het vele blad had ik niet gezien dat er mooie bessen aan zaten; op de valreep dus twee bakjes met rode bessen kunnen plukken.

bladbroccoli en palmkool oogst 
De eerste aardappels staan nu in bloei en de palmkool en bladbroccoli groeien voorspoedig; van deze laatste heb ik vandaag al enkele bladeren geplukt om deze week heerlijk van te genieten. Ik had ook nog enkele sjalotten al uit de grond gehaald, maar ben ze helaas vergeten mee te nemen; ik had ook zoveel om mee te nemen vandaag: een mooie krop rode ijsbergsla, mijn eerste kropje flashy butter-oak sla (zaad van denieuwetuin.be), 5 bakken met aardbeien, 2 bakjes met rode bessen, en de palmkool en bladbroccoli.

De pompoenen en courgettes hebben hun eerste bloemen en de pas gezaaide zomersla is ook al behoorlijk ontkiemd.
Door de regen hebben de stokbonen veel last van slakken en groeien ze niet zo goed; bij één stok zijn alle paarse snijbonen afgeknaagd en daar heb ik vandaag dan nog maar wat nieuwe bonen in de grond gelegd. Deze week alweer venkel, andijvie en radicchio thuis voorzaaien.

pompoen

maandag 11 juni 2012

Dieven!




De duiven (of kraaien) hebben onze tuinbonen helaas ook ontdekt; bij alle tuinen zijn onze grote tuinbonen compleet leeggepikt en overal liggen lege peulen op de grond! Geen tuinbonen dus deze week. De rij Aguadulce bonen heb ik zaterdag met een net dat ik nog in de kas had liggen afgedekt; de andere rijen met rode tuinbonen en de Leidse hangers ga ik komend weekend ook afdekken. Die bonen zijn nog wat kleiner, maar zodra ze groter worden zullen de vogels die vast en zeker ook wel ontdekken. Ik hoop maar dat ze er nog een weekje van af zullen blijven.
Zaterdag de eerste aardbeien kunnen plukken, maar doordat het te koud is en er niet veel zon schijnt, zijn er nog niet erg veel rijpe aardbeien; er hangen er genoeg aan, maar die zijn nog allemaal wit of slechts halfrood. Het is ook niet erg leuk werk om nu in dit koude weer te plukken; als het warm en zonnig is smaken de aarbeien ook veel beter en kun je tussen het plukken door tenminste nog lekker snoepen.

Door alle verhalen op Twitter over rabarbermuffins en -clafoutis nog weer veel rabarber geplukt; ik wil een combinatie van recepten om rabarbermuffins te maken eens gaan uitproberen en als het iets wordt zal ik het recept hier plaatsen. De eerste variant (muffincake met rabarber) ziet er goed uit, maar ik denk dat er nog wel wat aan het recept te verbeteren valt.

Vorige week nog een mooie oogst


zondag 3 juni 2012

Snoeien en eerste tuinbonen

Dit weekend alleen zaterdag een paar uurtjes tijd gehad om in de tuin te werken; door de vele regen die we in mei hebben gehad zijn veel planten enorm groot geworden; de vaste salie heb ik nog nooit zo hoog gezien en moet binnenkort dan ook dringend een stuk teruggeknipt worden. Veel -inmiddels uitgebloeide- akeleiplanten heb ik eruit getrokken en een aantal heb ik tot de grond teruggeknipt. Ook de Oriëntaalse papavers heb ik helemaal teruggesnoeid en een deel van het blad maar op de grond (als mulch) laten liggen.


Gieser Wildeman peer
De leiappels hebben helaas amper vrucht gezet en maken nu alleen heel veel nieuwe scheuten aan, die ik bijna allemaal tot op circa 3 bladeren heb teruggesnoeid. De Gieser Wildeman peer daarentegen hangt gelukkig wel goed vol met kleine peertjes. In alle appelbomen zitten helaas ook dit jaar weer veel webjes met kleine rupsjes tussen de bladeren verstopt; met handschoenen aan heb ik de meeste er uit gekregen voordat ze te groot zijn geworden en de bomen helemaal kaal vreten. De pruimenboom heeft dit jaar erg veel last van een wit/grijze wollige luis aan de onderkant van alle bladeren, maar ik zou niet weten wat ik daartegen nog kan doen. Spuiten wil ik niet en zal bij een zo'n grote boom trouwens ook niet echt lukken, dus ik hoop maar dat de lieveheersbeestjes en andere 'eters' de schade in de hand weten te houden. Misschien dat de regen van vandaag wat verbetering brengt.
spinsels tussen bladeren appelbomen
Aan de paprika's en de pepers hangen al groene vruchten en de courgette begint al bloemknoppen te maken. Eindelijk heb ik nu ook de citrusafrikaantjes tussen de kolen uit kunnen planten; ik ben benieuwd of daardoor de planten minder last van rupsen zullen krijgen, maar ik verwacht er niet al te veel van. Dit jaar had ik geen zin om weer een net over de kolen te spannen tegen de vlinders, dus ik zal de plantjes goed in de gaten moeten houden.

Gisteren ook het net over de aardbeien gespannen, wat toch weer veel werk is; ik weet daarom nu nog niet of ik volgend jaar weer aardbeien ga zetten: het planten, terugknippen van de uitlopers, onkruid weghalen, stro of iets anders onder de aardbeien leggen en zelfs het moeizaam tussen de netten door plukken van aardbeien is vervelend werk, waar dan weer wel een paar weken overheerlijke aardbeien tegenover staan. De huidige planten heb ik vorig jaar laten staan, omdat ik dacht dat dat makkelijker zou zijn, maar niets is minder waar. Er hangen al wel heel veel vruchten aan, maar doordat de planten zo groot zijn, hoop ik dat ik er straks goed bij kan om ze te plukken!

De tomaten in de kas groeien goed, maar hebben wel wat last gehad van de warmte van de afgelopen dagen want ik zie dat enkele toppen helemaal verdroogd zijn door de hitte, ondanks dat de ramen en de deur van de kas dag en nacht open staan; ik probeer dit jaar het dieven goed bij te houden om te voorkomen dat het onoverzichtelijke struiken worden, maar voordat ik het weer goed en wel in de gaten had, zijn er toch weer flinke 'vertakkingen' ontstaan. De grootste laat ik nu dan maar doorgroeien, ook om te voorkomen dat door de warmte misschien niet alle bloemen goed vrucht zullen zetten.


De Aguadulce tuinbonen zijn nu precies goed van formaat en ik heb al een eerste oogst kunnen plukken; de twee andere soorten tuinbonen zijn wat later, waardoor ik zo straks een mooi gespreide oogst heb; aan de Leidse hangers komen nu de eerste kleine bonen en de rode tuinbonen zijn pas net goed bestoven en hangen nog vol met bloemen.




zondag 13 mei 2012

Weer nachtvorst, waar blijft de lente?

aardappels naast rode tuinbonen
Nog even en dan zouden de bonen de grond in kunnen, maar het weer werkt nog niet echt mee; vannacht hebben we nachtvorst gehad en ik zag vandaag bij mijn buren dat sommige aardappelplanten daar vorstschade hebben opgelopen. Gelukkig hebben mijn planten geen last gehad van de vorst en staan ze er mooi groen bij. Misschien dat het aanaarden net genoeg bescherming heeft geboden. Door dit weer heb ik helemaal geen zin om naar de planten te kijken die van warmere temperaturen houden, terwijl die toch onderhand wel uitgeplant moeten worden. De paprika's en pepers staan al weken in de koude bak te wachten en de courgettes en komkommers staan nog steeds gewoon binnen. Hopelijk is het komende donderdag met Hemelvaart een mooie dag om in de tuin te werken. De tomaten in de kas hebben in ieder geval geen last gehad van de koude nacht, ondanks dat de ramen van de kas een klein stukje open staan (anders wordt het overdag wel erg heet daar binnen). Ze groeien goed en ik heb ze al voor de eerste maal gediefd.

De rode tuinbonen staan nu alle mooi in bloei en aan de perenboom zie ik al piepkleine peertjes hangen; ook de kruisbessenstruik hangt barstensvol met bessen en de bramen zitten volop met bloemknoppen, maar de meeste tijd gaat -zoals altijd- op aan het onkruid trekken. Zeker 3 uur weer op mijn knieën rondgekropen om het vele onkruid (in mijn tuin bestaat dat voornamelijk uit duizenden zaailingen van alle vaste planten) te lijf te gaan. Doordat er zoveel regen is gevallen is de grond helaas veel te nat om met een schoffel te werken en zit er niets anders op dan met de hand zoveel mogelijk vast weg te halen., maar nu zijn de rijtjes met de al opgekomen koolrabi, bietjes en snijbiet weer mooi zichtbaar.

paarse en witte koolrabi

zondag 6 mei 2012

Groeispurt

Door de vele regen groeit alles, inclusief het onkruid, nu wel erg hard. Van de groene asperges kan ik zeker zo'n 2 kilo per week steken en van de rabarber haal ik met gemak per week wel 3 tot 4 kilo! Ik zag dat de bietjes en snijbiet ook al mooi opkomen en de koolrabi moet volgende week vermoedelijk al uitgedund worden. De tuinbonen staan nu bijna allemaal al volop in bloei en ik ben heel benieuwd naar de rode tuinboon Karmazijn, waarvan nu enkele rode bloemen zichtbaar zijn. Zoals elk jaar worden de bladranden van de planten door kevertjes aangevreten, waardoor de bladeren er gekarteld uit zien, maar verder hebben de planten daar naar mijn idee geen last vast. Hopelijk blijft de zwarte bonenluis nu wel nog even weg; vorig jaar door de droogte en hitte was dat voor het eerst een enorme plaag, waardoor ik bijna geen bonen heb kunnen plukken.

Omdat ik vorige week de klimroos tot de grond heb moeten terugsnoeien, en ik toen zag dat de (goedkope) rozenboog al flink aan het roesten was, heb ik een steviger en zwaarder model rozenboog besteld, die al na 2 dagen werd bezorgd! De boog in elkaar zetten was eenvoudig, maar pas met heel veel moeite heb ik uiteindelijk in mijn eentje de boog op zijn plaats gekregen, nadat ik bij een eerste poging met boog en al ben omgevallen, daarbij de nodige asperges ommaaiend; een flinke blauwe plek op mijn neus en blauwe plekken op mijn armen was mijn schade. Gelukkig viel ik niet op de rozen zelf of de daar in de buurt staande jonge frambozenplanten. De nieuwe boog is met zijn 1.50 meter veel breder dan de oude boog, waardoor de rozen nu precies aan de binnenkant van de boog passen; als de rozen gaan groeien leid ik de stengels dan maar naar de buitenkant waarna ze verder omhoog kunnen groeien.

Het valt me op dat in een paar dagen tijd alles ineens ontzettend groen wordt; de kruisbessen zijn enorme struiken geworden, de vlier loopt gigantisch uit en de aardbeien zitten vol bloemen. In de Gardeners' World van mei las ik een handige tip van iemand die in plaats van stro, opgefrommelde kranten onder de aardbeien legt. Slakken kunnen er niet overheen kruipen om bij de aardbeien te komen en kranten zouden sneller drogen dan stro en geven ook wat meer 'steun' aan de vruchten. Aan het eind van het seizoen kunnen de oude kranten op de composthoop en blijf je niet achter met een lading stro dat soms nog ziektekiemen of schimmels kan bevatten. Omdat ik makkelijker aan kranten kan komen dan aan (mooi lang en los) stro wil ik dat dit jaar eens gaan uitproberen en kijken hoe dat bevalt.


zaterdag 24 maart 2012

Een heerlijk begin

aspergepunt
Het lijkt wel zomer zo'n heerlijk weer is het nu en dus geweldig weer om in de tuin te werken. De vroege aardappels zitten in de grond; dit jaar heb ik weer gekozen voor Rattes en om uit te proberen het ras Linzer Delikatess. Ook de tuinbonen, Karmazyn, Leidse Hangers en Aguadulce zijn inmiddels groot genoeg om uit te planten en die hebben dus ook een plekje in de tuin gekregen naast de aardappels. De eerste asperges komen nu zelfs al boven de grond! Doordat ik ze als groene asperges kweek hoef ik de grond niet op te hogen en daardoor zie je eerder de punten verschijnen. Als het zo doorgaat kan ik volgende week al de eerste asperges steken.

Loganbes
De loganbes heeft gelukkig geen last gehad van de strenge vorst en begint al uit te lopen en er komen ook al prachtige nieuwe scheuten in de voet van de plant aan. Al het fruit (aardbeien, bessen, bramen, frambozen, appels, peren en pruim) begint al uit te lopen; dat wordt weer heerlijk smullen dit jaar. De in het najaar geplante mispel loopt ook uit, maar de eveneens eind vorig jaar geplante kweepeer vertoont helaas nog geen teken van leven. De stam is zo te voelen goed, maar de zijtakjes zijn denk ik dood. Even afwachten dus.
Ook zijn er nu meer mensen in hun tuin bezig en zo kan ik tussen het werken door ook met de buren af en toe een praatje maken en de laatste nieuwtjes uitwisselen.

Bij denieuwetuin2012 heb ik deze week nog zaad voor citrusafrikaantjes 'lemon gem' en 'orange gem' en saffloer (cathamus tinctorius) besteld en vandaag zijn de zaden al bezorgd. De eetbare afrikaantjes wil ik straks tussen de palmkool uitplanten en de saffloer zal ik ter plaatse ergens in de tuin nog gaan zaaien. Morgen ga ik dan eindelijk beginnen met het zaaien van de cavolo nero en de bladbroccoli en nog wat soorten bindsla. Met het ter plaatse zaaien van bietjes en snijbiet wacht ik nog even tot begin april.



uien, aardappels, aardperen en tuinbonen nog even onzichtbaar

zaterdag 10 maart 2012

Vervolg verspenen


Paprika's Ampuis
Omdat het helaas weer zo'n druilerige dag is, heb ik vandaag maar binnenshuis de resterende zaailingen verspeend. De blokpaprika's Four Star en en Ampuis zijn inmiddels goed opgekomen en laten zich makkelijk verspenen; de pepermix is wat minder goed opgekomen, maar ook die zijn nu verspeend. Omdat er nu niet genoeg ruimte meer onder de groeilamp is voor alle potjes, heb ik de artisjokken en blokpaprika's voor het raam gezet; ook staan daar de Rattes en Linzer Delikatess aardappelen in eierdozen om ze wat te laten kiemen voordat ze eind van de maand de grond in gaan.

Paprika Four Star
Afgelopen week heb ik de bakken met de Aguadulce tuinbonen binnen gezet om te kijken of de zaden nog wilden ontkiemen. Tot mijn verrassing was er na een paar dagen een begin van leven te zien en hebben gelukkig in ieder geval een aantal bonen de strenge vorst overleefd. Nu een aantal plantjes al bijna10 centimeter hoog is, heb ik de bakken weer buiten in de koude bak gezet. De rode tuinbonen die ik een paar weken later heb gezaaid staan nog buiten en beginnen wat groene punten te vertonen. Ze geven in ieder geval een goede indicatie van tijdstip van opkomen.

Gisteren zijn de bij Vreeken bestelde rootrainers bezorgd, evenals de bladbroccoli Minestra Nera, palmkool Cavolo Nero en de Karmazijn tuinbonen; die laatste bewaar ik nu dan maar, om ze volgend jaar te zaaien. Helaas kreeg ik ook bericht dat de begin februari bestelde aardperen Fleuron d'Anjou nu uitverkocht blijken te zijn, maar gelukkig wil Natascha Boudewijn van greendelicious.nl mij nog een paar aardpeertjes toezenden. Ik verheug mij nu al op mijn eerste oogst van aardperen in het najaar!





vrijdag 17 februari 2012

Zaaikoorts

Vandaag ben ik begonnen met het zaaien van 4 verschillende soorten heerlijke tomatenrassen die ik bij denieuwetuin.be heb gekocht: dix doigts de naples, repreco paste, ossenhart en black prince. Ook heb ik nog 2 verschillende soorten paprika’s (de 'gewone' rode blokpaprika en paprika Ampuis, dat is een kleine pittige paprika die je met roomkaas kunt vullen) en 3 soorten artisjokken (Green Globe, Violet de Provence en Romanesco) gezaaid. Ik heb steeds zo’n 7 à 8 zaadjes in kleine potjes van 8 cm, gevuld met zaai- en stekgrond, gedaan en deze staan nu in twee afgedekte propagators in de warme keuken. Dit jaar ben ik vroeger dan andere jaren met het zaaien van de tomaten en pepers, maar omdat ze straks, behalve de blokpaprika’s  in de kas uitgeplant gaan worden lijkt me dat geen probleem.

Ik had vandaag ook de rode tuinbonen willen zaaien, maar ik kwam er achter dat de zinken plantenbakjes nog in de kas op mijn volkstuin staan. Ik ga die bakken van het weekend maar even ophalen en dan kan ik gelijk kijken hoe de tuin er nu bij ligt. De vorige maand gezaaide Aguadulce tuinbonen zijn door de plotseling ingevallen vorst nog niet ontkiemd en het lijkt nu wel of er een aantal “verdwenen” zijn. Ik heb de bakken maar weer uit de koude bak gehaald en nu gewoon buiten op mijn balkon neergezet. Ik hoop maar dat er toch nog enkele bonen op gaan komen, maar ik ga voor de zekerheid nog wat andere tuinbonen voorzaaien. Jammer genoeg heb ik geen Aguadulce bonen meer, dus zal ik het met de oude vertrouwde Leidse Hangers moeten doen.



zondag 22 januari 2012

Tuinbonen zaaien

Het moestuinseizoen is weer begonnen met de start van het tuinbonen voorzaaien. Dit jaar toch weer in januari de bonen in bakken voorgezaaid in plaats van februari; een van de oudere tuinders adviseerde mij pas in februari te beginnen, maar de eerste keer dat ik ze in januari had voorgezaaid kreeg ik betere tuinbonen (dacht ik), dan in de jaren dat ik in februari was begonnen. In ieder geval, nu weer in januari tuinbonen zaaien. Ik heb twee zinken balkonbakken die ik dit jaar eens wilde uitproberen in plaats van de kleinere ronde zinken plantenteiltjes. Ik ga nu ook eens een ander ras proberen en zaai nu het ras Aguadulce. Deze tuinbonen kunnen ook al in oktober en november (onder glas) worden gezaaid, maar januari is voor mij vroeg genoeg. Door vroeg te zaaien geven de planten al zeer vroeg in de zomer oogst, waardoor er minder kans is op de zwarte bonenluis.

Vorig jaar hadden de tuinbonen van het ras Drie maal Wit zoveel last van de luizen dat er amper bonen te plukken waren. Waarschijnlijk was dat ook het gevolg van het heel droge en warme voorjaar, maar ik wil weer gewoon eens een flinke oogst van tuinbonen hebben en misschien gaat het met deze vroege Aguadulce beter lukken. Er is gewoon niets lekkerder dan verse jonge tuinbonen, rauw zo in de tuin uit de peul of slechts enkele minuten gekookt.

Het voordeel van in pot zaaien is dat de slakken of vogels zich niet meteen tegoed doen aan de opkomende plantjes; ook is het het veel makkelijker 30 of 40 bonen in een grote pot te zaaien in plaats van allemaal aparte potjes; het uitplanten van de jonge plantjes gaat dan ook heel goed door ze voorzichtig uit elkaar te halen en de lange hoofdwortel voor het planten wat in te korten.

Tuinbonen in de plantenbak.


Tuinbonen tussen de bloemen.