zondag 17 juni 2012

Oogsten

Na een week afwezigheid is het eerste werk in de tuin steeds weer onkruid trekken en door de vele regen komt daar ook nog eens het terugknippen van de enorm gegroeide vaste planten bij. Maar eindelijk valt er nu ook wat te oogsten. De andere rijen met tuinbonen waren gelukkig nog niet helemaal aangevallen door de vogels en ik heb een grote zak (bijna een emmer vol) met twee soorten tuinbonen kunnen plukken. Daarna heb ik ook deze bonen met een net afgedekt. Voor de rode kruisbes had ik pas een kleine fruitkooi van 1 meter doorsnede gekocht en deze heb ik gisteren in elkaar gezet en over de struik geplaatst; dit jaar zijn de rode kruisbessen dus voor mij en niet voor de vogels. Die hebben toch genoeg te snoepen in mijn tuin. De rode bessenstruiken heb ik dit jaar niet afgedekt en bij het plukken van de aardbeien gooi ik de te zachte aardbeien verder in de tuin. Die vinden ze dan vast wel als ik mijn hielen gelicht heb.

Tot mijn grote verrassing zag ik dat er aan de rode bessenstruiken Jonkheer van Tets toch mooie rode bessen hangen.  De laatste twee jaar gaven de struiken een slechte oogst en daarom had ik dit jaar niet meer de moeite genomen om de struiken met een net af te dekken. De planten had ik vorig jaar flink gesnoeid en ze maken nu heel veel nieuwe scheuten; door het vele blad had ik niet gezien dat er mooie bessen aan zaten; op de valreep dus twee bakjes met rode bessen kunnen plukken.

bladbroccoli en palmkool oogst 
De eerste aardappels staan nu in bloei en de palmkool en bladbroccoli groeien voorspoedig; van deze laatste heb ik vandaag al enkele bladeren geplukt om deze week heerlijk van te genieten. Ik had ook nog enkele sjalotten al uit de grond gehaald, maar ben ze helaas vergeten mee te nemen; ik had ook zoveel om mee te nemen vandaag: een mooie krop rode ijsbergsla, mijn eerste kropje flashy butter-oak sla (zaad van denieuwetuin.be), 5 bakken met aardbeien, 2 bakjes met rode bessen, en de palmkool en bladbroccoli.

De pompoenen en courgettes hebben hun eerste bloemen en de pas gezaaide zomersla is ook al behoorlijk ontkiemd.
Door de regen hebben de stokbonen veel last van slakken en groeien ze niet zo goed; bij één stok zijn alle paarse snijbonen afgeknaagd en daar heb ik vandaag dan nog maar wat nieuwe bonen in de grond gelegd. Deze week alweer venkel, andijvie en radicchio thuis voorzaaien.

pompoen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten