Posts tonen met het label andijvie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label andijvie. Alle posts tonen

zondag 14 oktober 2012

Rood

kaal aspergebed
Na een hopeloos natte vrijdag en zaterdag, vandaag gelukkig een redelijk mooie dag met af en toe wat zon en slechts een heel enkel buitje. Helaas is één dag in de week te weinig om de tuin goed bij te kunnen houden, maar op dit moment kan het dus niet anders en moet ik het meeste onkruid nu dan maar even met rust laten en me concentreren op het andere werk. Vrijdagavond zag ik op Gardeners World dat Monty Don zijn asperges al ging afknippen om te voorkomen dat door de wind de grote planten te veel heen en weer waaien en dus de planten zelf in de grond beschadigd raken. Dat was dan vandaag mijn eerste werk en nog een flinke klus. De twintig planten zijn inmiddels flink gegroeid en met zo'n zes stengels per plant, valt er aardig wat te snoeien. Bij de eigenaar van de grond lag nog een grote berg compost/mest voor de huurders en ik heb 1 kruiwagen vol meegenomen en die op het nu kale aspergebed gelegd. Een buurman zei dat het compost was, maar ik geloof eerder dat het champignonmest is, omdat ik flinke champignons in de grote berg zag groeien. Voor de asperges zal champignonmest niet zo'n kwaad kunnen, maar voor de rest van de tuin gebruik ik het liever niet omdat het lang in de grond blijft en aardappels er erg veel last van schurft van krijgen.

Nadat ik andere leeggekomen delen van de tuin nog wat verder onkruidvrij had gemaakt heb ik de plantenstengels van de asperges op de kale stukken grond gelegd ter bescherming van de bodem in de winter.
Ook heb ik de meeste stokken van de stokbonen uit de grond gehaald en de restant planten op de composthoop gegooid; nu staan er nog vier stokken in de grond waaraan de witte droogboon Grote Spaanse Witte doorgroeit; wie weet kan ik eind oktober nog steeds verse bonen oogsten? Het is een dankbare boon en een flinke groeier, die veel hoger wordt dan de 2.50 meter hoge stokken; bovenin is het dan ook een grote warboel van groen en bonen!


Stokboon Grote Spaanse Witte
Verder heb ik de courgetteplanten en de paprikaplanten op de composthoop gegooid en nog een paar laatste kleine courgettes en groene paprika's meegenomen naar huis. Het was moeilijk kiezen wat ik nog meer zou meenemen deze week, omdat er toch nog redelijk veel aan groente te oogsten valt; ik heb nu 1 grote krop ijsbergsla, 2 kleine kropjes rode krulsla, 3 stronken andijvie, een flinke hoeveelheid palmkool en nog een bakje met frambozen in de koelkast liggen. Snijbiet, bietjes en venkel zijn een volgende keer weer aan de beurt. Ik had nog knoflook meegenomen om uit te planten, maar daar ben ik jammer genoeg niet meer aan toegekomen; misschien dat er volgende week nog een paar mooie dagen in het weekend gaan komen om dat klusje te doen.


Snijbiet
Toen ik de foto's die ik vandaag gemaakt had terugzag viel het me op dat er nu zulke mooie rode planten in de tuin staan. De blauwe bosbes is schitterend rood verkleurd, de snijbiet waar het zonlicht prachtig op de rode stengels en het roodachtige blad valt en de Hybrid Rugosa roos Thérèse Bugnet, waarvan de rode stengels nu extra opvallen doordat het meeste blad van deze roos is afgevallen.


Blauwe bosbes in rode hersftkleur
Therese Bugnet

 


zondag 7 oktober 2012

Stilte na de storm

Na twee weken afwezigheid eindelijk weer eens tijd gehad om naar de tuin te gaan en vandaag was een heerlijk windstille en zonnige dag om in de tuin te werken; zoals te verwachten was is het onkruid intussen weer flink gegroeid en het grootste deel van de tijd (zo'n 4 uur) is opgegaan aan het op mijn knieën rondkruipen en onkruid trekken. Maar daarnaast  heb ik gelukkig ook nog kunnen oogsten: tot mijn grote verbazing zijn de vogels nu ineens wel -grotendeels- van de frambozen afgebleven en heb ik nu een grote bak vol met heerlijk sappige frambozen kunnen plukken. De ijsbergsla is door de vele regen goed gegroeid en ik heb nu twee mooie kroppen mee naar huis genomen. Daarnaast nog twee mooie -zichzelf uitgezaaide -rucolaplanten, 3 kleine venkelknollen, twee enorme courgettes (goed voor de soep) en een klein pompoentje geoogst. De andijvie en radicchio groeien goed, maar ik wacht daarmee nog even met oogsten tot volgende week; ik kan toch niet alles tegelijk opeten en vers geoogst is ook gewoon het lekkerst.

Venkel
andijvie



















Nadat het meest in het oog springende onkruid (voornamelijk graspollen en zaailingen van salie en kattekruid) weggehaald is ziet de tuin er gelijk weer wat beter uit. Door de storm van de afgelopen dagen en van vorige week, zijn de aardperen flink scheef komen te staan en zijn er ook veel dikke takken afgebroken. Doordat de planten zo zwaar zijn en scheef staan, zijn de knollen nu zelf boven de grond gekomen. Ik heb de dikste stammen maar een stuk ingekort en de afgebroken takken afgeknipt. Over de blootliggende knollen heb ik extra grond gelegd, zodat ze mooi in het donker verder kunnen groeien.

omgewaaide aardperen
radichico



















De Yacon planten beginnen toch groter te worden; omdat ik helaas geen tijd meer had om één plant op te graven hoop ik maar dat het de komende week niet al te koud wordt en dat de knollen in de grond goed zullen blijven. Klusje voor de komende week (als het dan tenminste weer daarvoor is).
Een paar rozen staan nog steeds in bloei en er zoemen nog steeds hommels en er fladderen veel vlinders rond in de tuin, maar het zal nu niet lang meer duren voordat de herfst echt toeslaat en het weer rustiger wordt in de tuin. Hopelijk kom ik dan ook eens toe aan het maken van een moestuinplan voor komend jaar en het bestellen van nieuwe zaden, plantuien en pootaardappelen. Ik twijfel nog of ik niet toch deze maand wat knoflookteentjes zal planten van de dit jaar geoogste knoflookbollen. Het is weinig werk om te doen en twee bollen geven toch een behoorlijke oogst. 




William Shakespeare 2000

maandag 13 augustus 2012

Weer oogsten

Ondanks dat ik 1 volle week niet naar de tuin ben geweest, ziet hij er gelukkig nog behoorlijk uit. Eén buurman is een maand weg geweest en hij heeft nu zijn tuin denk ik opgegeven! Het is een groot oerwoud van onkruid geworden en zijn bessen- en frambozenstruiken zijn bijna niet meer terug te vinden.Vorige week heeft hij een hele dag besteed aan het onkruid weghalen, maar toen ik gisteren langs zijn tuin kwam was daar weinig van te zien. Hij had vorig jaar een nieuw stukje grond erbij genomen en dat vol gezet met fruitstruiken; het laat maar weer eens zien hoe vaak mensen zich vergissen in de hoeveelheid werk die er mee gemoeid is om de tuin ook redelijk onder controle te houden; de meeste tijd gaat immers altijd op aan het onkruid de baas proberen te blijven. Bij mij is dat nu hoofdzakelijk nog het schoffelen van alle zichzelf uitzaaiende vaste planten en gisteren ben ik ruim 2 uur met de schoffel over de paden en lege stukken van de tuin gegaan en vervolgens nog een uurtje op mijn knieën om tussen de groenten het onkruid weg te halen. Bij de paprika's zag ik dat er een gat in de grond zat en toen ik beter keek zag ik dat zich daarin tot mijn verbazing een kikker (of een salamander?) had verstopt die mij aan zat te kijken, maar zich verder niet verroerde (behalve om adem te halen). Ik ben meerdere keren gaan kijken, maar helaas heeft hij zich niet vertoond en bleef zitten waar hij zat, waardoor ik nog niet weet wat het was; hij was heel donker grijs of bruin met een redelijk spitse bek, maar ik kon alleen zijn kop en voorpoten zien.

De pruimen beginnen nu te verkleuren, maar er zijn er dit jaar helaas ook een aantal die door schimmels aangetast zijn; ik heb de aangetaste pruimen waar ik bij kon in ieder geval weggehaald en hopelijk blijven er straks nog wel wat pruimen over om te oogsten. Dit jaar is het een slecht jaar voor de boom: eerst een flinke aantasting door wollige luis, vervolgens de pruimenmot en nu de schimmel.

diverse soorten pompoenen (Hokkaido Mix)
De pompoenen doen het in ieder geval wel goed en er zitten al enkele fraaie exemplaren aan te komen; de komkommer doet het wat minder: pas 1 vrucht dit jaar. Maar de trouwe courgettes geven weer volop vruchten, alhoewel het typisch is dat van de 2 planten het altijd maar 1 plant is die veel vruchten geeft, terwijl het dezelfde rassen zijn.

De stokbonen (Borlotti, Dynajec, Trionfo Violetto en Grote Spaanse Witte) gaan goed en ik hoop volgende week de eerste borlotti bonen en de paarse snijbonen Trionfo te kunnen plukken. De lage zwarte droogbonen Coco Noir groeien redelijk maar ik denk dat ik er te weinig van heb gezaaid om flink van te kunnen eten.
paarse snijbonen
Wel de eerste tomaten kunnen plukken: 1 grote Coeur de Boeuff tomaat, een paar dix doigts de Naples en een groot aantal Black Prince tomaten; met name die laatste tomaten zijn overheerlijk; bijna zwart van binnen en verrukkelijk sappig.

Eindelijk ook de venkel en de radicchio uitgeplant; de venkel staat nu op het bed waar de aardbeien stonden en de radicchio op het stuk grond waar de aardappels hebben gestaan; sla is dit jaar geen succes gebleken, wat op zich wel jammer is; misschien dat ik deze week nog wat probeer te zaaien of anders kijk of er nog wat slaplantjes te koop zijn. Niet vergeten om binnenkort ook weer andijvie en veldsla te zaaien.

uitgeplante radicchio
en venkel



zondag 17 juni 2012

Oogsten

Na een week afwezigheid is het eerste werk in de tuin steeds weer onkruid trekken en door de vele regen komt daar ook nog eens het terugknippen van de enorm gegroeide vaste planten bij. Maar eindelijk valt er nu ook wat te oogsten. De andere rijen met tuinbonen waren gelukkig nog niet helemaal aangevallen door de vogels en ik heb een grote zak (bijna een emmer vol) met twee soorten tuinbonen kunnen plukken. Daarna heb ik ook deze bonen met een net afgedekt. Voor de rode kruisbes had ik pas een kleine fruitkooi van 1 meter doorsnede gekocht en deze heb ik gisteren in elkaar gezet en over de struik geplaatst; dit jaar zijn de rode kruisbessen dus voor mij en niet voor de vogels. Die hebben toch genoeg te snoepen in mijn tuin. De rode bessenstruiken heb ik dit jaar niet afgedekt en bij het plukken van de aardbeien gooi ik de te zachte aardbeien verder in de tuin. Die vinden ze dan vast wel als ik mijn hielen gelicht heb.

Tot mijn grote verrassing zag ik dat er aan de rode bessenstruiken Jonkheer van Tets toch mooie rode bessen hangen.  De laatste twee jaar gaven de struiken een slechte oogst en daarom had ik dit jaar niet meer de moeite genomen om de struiken met een net af te dekken. De planten had ik vorig jaar flink gesnoeid en ze maken nu heel veel nieuwe scheuten; door het vele blad had ik niet gezien dat er mooie bessen aan zaten; op de valreep dus twee bakjes met rode bessen kunnen plukken.

bladbroccoli en palmkool oogst 
De eerste aardappels staan nu in bloei en de palmkool en bladbroccoli groeien voorspoedig; van deze laatste heb ik vandaag al enkele bladeren geplukt om deze week heerlijk van te genieten. Ik had ook nog enkele sjalotten al uit de grond gehaald, maar ben ze helaas vergeten mee te nemen; ik had ook zoveel om mee te nemen vandaag: een mooie krop rode ijsbergsla, mijn eerste kropje flashy butter-oak sla (zaad van denieuwetuin.be), 5 bakken met aardbeien, 2 bakjes met rode bessen, en de palmkool en bladbroccoli.

De pompoenen en courgettes hebben hun eerste bloemen en de pas gezaaide zomersla is ook al behoorlijk ontkiemd.
Door de regen hebben de stokbonen veel last van slakken en groeien ze niet zo goed; bij één stok zijn alle paarse snijbonen afgeknaagd en daar heb ik vandaag dan nog maar wat nieuwe bonen in de grond gelegd. Deze week alweer venkel, andijvie en radicchio thuis voorzaaien.

pompoen