maandag 6 mei 2013

Achterstand

Door problemen op mijn werk (er worden eind deze maand opnieuw weer ontslagen verwacht) heb ik de afgelopen weken weinig tijd aan het bijhouden van dit blog besteed; mijn hoofd is er nu even niet bij. Om wat afleiding te vinden ben ik in de weekends hoofdzakelijk bezig geweest met onkruid trekken (lekker stompzinnig en afleidend werk). Afgelopen vrijdag ben ik alleen even naar de tuin geweest om asperges te steken en rabarber te plukken en was er van ruim 10 uur onkruid verwijderen van de week daarvoor al bijna niets meer te zien. Lekker ontmoedigend! Gelukkig dat naast het onkruid de groenten in ieder geval ook groeien, want de aardappels en aardperen komen al boven de grond, de uien en sjalotten hebben al fris groene stengels en twee rijtjes gezaaide sla zijn ontkiemd en ik dacht in de gauwigheid te zien dat ook de snijbiet en bietjes zijn opgekomen. De appels beginnen net in bloei te komen en de bijen zoemen rond de volop in bloei staande perenbomen. Alleen de pruim heeft dit jaar amper bloesem; misschien dat dit jaar een beurtjaar is?

halfstam appel Glorie van Holland
Het is er niet van gekomen om courgettes op tijd te zaaien, dus ik denk dat ik dit jaar eens probeer de zaden half mei dan maar gewoon ter plaatse in de grond te stoppen; komkommers had ik wel gezaaid, maar van de 8 zaden is er maar een ontkiemd en begint nu pas het eerste blad te maken. De gezaaide Hokaido pompoenen doen het daarentegen geweldig en ik heb zes planten waarin nu al de eerste bloemen opkomen.
De weken geleden gezaaide palmkool stond er treurig bij in het zaaibakje en was dringend aan verspenen toe, net als de artisjokken, pepers en paprika's. Gisteren heb ik mezelf er eindelijk toe gezet om de diverse plantjes te verspenen. In het zonnetje buiten alles verspeend en -samen met de pompoenplantjes- in de koude bak gezet om verder wat af te harden. Ook heb ik nog in een zaaibakje wat citrusafrikaantjes gezaaid en ik hoop maar dat ik daarmee nog op tijd ben; die plantjes zijn straks hard nodig om tussen de palmkool uit te planten; hun geur (?) houdt de vlinders weg van de palmkool; vorig jaar had ik tenminste totaal geen last van rupsen op de planten en hoefde ik ze dus ook niet met netten af te dekken. Veel werk in het begin, maar later in het jaar dan weer wat makkelijker.

sjalotten
Alle zaden van een paar weken geleden gezaaide geurende lathyrus zijn ontkiemd en ik was vergeten om de plantjes wat uit te dunnen; ik heb nu dan maar de hele kluit met plantjes in een grote bak op mijn balkon gezet waar de planten straks tegen gespannen draden omhoog kunnen klimmen. Ik heb lathyrus ook wel eens in de moestuin gehad, maar vond het daar niet zo'n succes, omdat je in de zomer bijna dagelijks ofwel bloemen moet knippen, ofwel de peulen op tijd eruit moet halen en ik alleen in de weekends naar de tuin kan. Misschien dat ik er nu thuis dan meer plezier aan kan beleven.

opkomende slaplantjes
De pioenrozen in de tuin zitten al vol dikke knoppen (waar de mieren ook driftig overheen aan het kruipen zijn) en alle pas geplante rozen beginnen echt uit te lopen; alleen de mooie witte klimroos Mme Alfred Carrière die bij mij thuis tegen de schuifpui omhoog klimt is plotseling dood gegaan; alle stammen zijn ineens totaal afgestorven en er komen ook geen nieuwe scheuten aan de voet van de roos. Ik heb geen idee wat er gebeurd is, maar vind het wel erg jammer dat van zo'n grote volwassen roos nu alleen nog dode stammen zijn overgebleven. Ik zou er haast iemand van verdenken met onkruidverdelger in de weer te zijn geweest. Het vreemde is dan wel dat er rond de voet van de roos een monnikskap en een naaldvaren staat en die beide planten leven nog wel. Gelukkig dat de New Dawn die tegen een andere muur groeit het afgelopen jaar zoveel nieuwe scheuten maakt dat er ook takken richting de nu dode Mme Alfred Carrière gaan en er dit jaar boven de schuifpui dan toch nog rozen zullen bloeien.

knoppen in de pioenrozen

Eerste oogst: asperges en rabarber.



2 opmerkingen:

  1. Sterkte met je werk! Fijn dat je toch nu al wat kon oogsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je. Het oogsten is altijd weer een mooie bonus voor al het werk.

    BeantwoordenVerwijderen