Posts tonen met het label tomaten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tomaten. Alle posts tonen

zondag 2 september 2012

Relaxte tijd in de moestuin

Dit is eigenlijk de mooiste tijd van het jaar voor een moestuin; er hoeft even niet veel gewerkt te worden, maar er kan des te meer geoogst worden. De mooie nazomer maakt het nu dubbel zo lekker in de tuin: gisteren een paar uur relaxed bezig geweest om op mijn knieën wat onkruid weg te halen, rond te lopen, te kijken en foto's te maken. De tuin staat er al met al nog goed bij en er hoeft eigenlijk niet veel aan te gebeuren. Omdat de vaste planten zich enorm uitzaaien, wel een rondje met de schoffel gedaan over het (nu nog) brede toegangspad van mijn tuin naar de kas. Afgelopen maandag na het werk nog een flinke hoeveelheid groente uit mijn tuin gehaald, waaronder ruim 2 kilo vlierbessen en daarvan heb ik deze week heerlijke siroop gemaakt.
overzicht, met links asperges, stokbonen, venkel, kolen, bloemen/rozendeel en  rechts vooraan jonge rabarberplanten

Mijn 'buit' afgelopen maandag en vandaag: vlierbessen, kwetsen, paprika's, courgettes, paarse snijbonen, Grote Spaanse witte bonen, herfstframbozen, kilo's tomaten, palmkool, snijbiet, koolrabi en bietjes! En er is voorlopig nog genoeg om de komende weken opnieuw te oogsten; daarnaast ligt in mijn schuur nog een voorraad Ratte d'Ardeche aardappels, sjalotten, rode en gele uien en knoflook. De pas uitgeplante andijvie, venkel, sla en radicchio groeien ook goed, evenals de Red kuri pompoentjes. Ook de aardperen Fleuron d'Anjou zijn enorm geworden: het is echt verbazingwekkend hoe deze kleine smakelijke knolletjes in korte tijd zulke enorme planten worden. Door de wind van de afgelopen dagen zijn er een paar planten omgeknakt, maar zolang ze nog enigszins aan de plant zelf vast zitten groeien ze gewoon weer verder!

jonge rozenstruiken en rechts de aardperen
De halfstam appelboom heeft nu wel erg veel takken gekregen en daarom heb er ik vandaag een aantal flinke takken uitgehaald; als ik wacht tot de winter ben ik bang dat hij een nog grotere groeispurt krijgt, vandaar dus toch maar een late zomersnoei. Op goed geluk een aantal recht omhoog groeiende takken weggehaald zodat de boom weer een wat opener structuur krijgt. Monty Don schreef geloof ik ergens dat je door een goed gesnoeide appelboom met gemak een hoed moest kunnen gooien. Mijn Panama hoed ligt thuis dus ik heb het nog niet kunnen uitproberen!
appelboom vóór de snoei

Verder is de enige fruitboom waar dit jaar dan nog vruchten aan komen, naast de Betuwse kwets, de Gieser Wildeman leipeer; de paar peren zijn dit jaar wel erg groot geworden, maar zijn nog net niet rijp genoeg om al te plukken; nog een weekje wachten denk ik.


Gieser Wildeman peren

 

maandag 13 augustus 2012

Weer oogsten

Ondanks dat ik 1 volle week niet naar de tuin ben geweest, ziet hij er gelukkig nog behoorlijk uit. Eén buurman is een maand weg geweest en hij heeft nu zijn tuin denk ik opgegeven! Het is een groot oerwoud van onkruid geworden en zijn bessen- en frambozenstruiken zijn bijna niet meer terug te vinden.Vorige week heeft hij een hele dag besteed aan het onkruid weghalen, maar toen ik gisteren langs zijn tuin kwam was daar weinig van te zien. Hij had vorig jaar een nieuw stukje grond erbij genomen en dat vol gezet met fruitstruiken; het laat maar weer eens zien hoe vaak mensen zich vergissen in de hoeveelheid werk die er mee gemoeid is om de tuin ook redelijk onder controle te houden; de meeste tijd gaat immers altijd op aan het onkruid de baas proberen te blijven. Bij mij is dat nu hoofdzakelijk nog het schoffelen van alle zichzelf uitzaaiende vaste planten en gisteren ben ik ruim 2 uur met de schoffel over de paden en lege stukken van de tuin gegaan en vervolgens nog een uurtje op mijn knieën om tussen de groenten het onkruid weg te halen. Bij de paprika's zag ik dat er een gat in de grond zat en toen ik beter keek zag ik dat zich daarin tot mijn verbazing een kikker (of een salamander?) had verstopt die mij aan zat te kijken, maar zich verder niet verroerde (behalve om adem te halen). Ik ben meerdere keren gaan kijken, maar helaas heeft hij zich niet vertoond en bleef zitten waar hij zat, waardoor ik nog niet weet wat het was; hij was heel donker grijs of bruin met een redelijk spitse bek, maar ik kon alleen zijn kop en voorpoten zien.

De pruimen beginnen nu te verkleuren, maar er zijn er dit jaar helaas ook een aantal die door schimmels aangetast zijn; ik heb de aangetaste pruimen waar ik bij kon in ieder geval weggehaald en hopelijk blijven er straks nog wel wat pruimen over om te oogsten. Dit jaar is het een slecht jaar voor de boom: eerst een flinke aantasting door wollige luis, vervolgens de pruimenmot en nu de schimmel.

diverse soorten pompoenen (Hokkaido Mix)
De pompoenen doen het in ieder geval wel goed en er zitten al enkele fraaie exemplaren aan te komen; de komkommer doet het wat minder: pas 1 vrucht dit jaar. Maar de trouwe courgettes geven weer volop vruchten, alhoewel het typisch is dat van de 2 planten het altijd maar 1 plant is die veel vruchten geeft, terwijl het dezelfde rassen zijn.

De stokbonen (Borlotti, Dynajec, Trionfo Violetto en Grote Spaanse Witte) gaan goed en ik hoop volgende week de eerste borlotti bonen en de paarse snijbonen Trionfo te kunnen plukken. De lage zwarte droogbonen Coco Noir groeien redelijk maar ik denk dat ik er te weinig van heb gezaaid om flink van te kunnen eten.
paarse snijbonen
Wel de eerste tomaten kunnen plukken: 1 grote Coeur de Boeuff tomaat, een paar dix doigts de Naples en een groot aantal Black Prince tomaten; met name die laatste tomaten zijn overheerlijk; bijna zwart van binnen en verrukkelijk sappig.

Eindelijk ook de venkel en de radicchio uitgeplant; de venkel staat nu op het bed waar de aardbeien stonden en de radicchio op het stuk grond waar de aardappels hebben gestaan; sla is dit jaar geen succes gebleken, wat op zich wel jammer is; misschien dat ik deze week nog wat probeer te zaaien of anders kijk of er nog wat slaplantjes te koop zijn. Niet vergeten om binnenkort ook weer andijvie en veldsla te zaaien.

uitgeplante radicchio
en venkel



maandag 6 augustus 2012

Vakantie

Na een heel jaar werken eindelijk vakantie; heerlijk: niets moet en alles kan en ook het weer werkt even mee. Gisteren was het hier warm, zonnig en droog en heb ik een lange dag in de moestuin doorgebracht. Eerst met het gewoon lekker rondlopen en vervolgens met het bekijken wat anders moet in de tuin. Doordat ik de afgelopen weken veel van de zichzelf enorm uitzaaiende vaste planten heb verwijderd kan ik nu ook zien waar misschien plaats is om nog meer rozen te zetten! Als ik optimistisch ben is er plek voor zeker 10 nieuwe rozen, maar ik kan het misschien maar beter iets meer bescheiden houden. Zal de komende weken dus nog kritisch blijven kijken naar potentiële plekken. Eén roos van mijn verlanglijstje moet er zeker komen en dat is de rugosa roos Ritausma die ik vorige week bij kwekerij De Bierkreek heb gezien; er is een hele mooie plaats vrijgekomen in de buurt van de rugosaroos Blanc Double de Coubert, naast een van de appelbomen.


herfstframboos Autumn Bliss
beginnende framboos naast bloem




















De tuin zelf staat er redelijk bij en de bonen beginnen goed te groeien; nog even en ik kan de eerste bonen plukken; ook de tomaten, bietjes, snijbiet, koolrabi, palmkool en paprika's groeien goed. Alleen de sla en de artisjokken gaan dit jaar niet goed. Aan slechts één artisjokplant zit nu een kleine artisjok; de rest heeft alleen nog maar blad aangemaakt. Ook aan de bramen hangen dit jaar weinig vruchten, maar de vorig jaar geplante frambozen doen het geweldig en daar zal ik binnenkort zo te zien bakken vol van kunnen plukken.

rode paprika
en naar rood verkleurend



















Glorie van Holland halfstam appel
De appelbomen hebben dit jaar maar weinig vruchten en ik zag dat van de paar appels die aan de Glorie van Holland hangen, er al eentje door de vogels is aangevreten; hopelijk blijven ze van de andere appels af. Maar de vlier daarentegen hangt nu vol met bessen, dus dat wordt straks heerlijk vlierbessensiroop maken. De struik begint alleen wel erg groot te worden en ik zal hem komend voorjaar maar verder terugsnoeien dan ik dit jaar heb gedaan. Voor nu heb ik een paar van de langste takken wat teruggeknipt. Ook de leiappels heb ik alweer flink in model gebracht door alle lange scheuten tot op 1 à 2 bladeren terug te knippen.


De thuis gezaaide venkel en radicchio staan er na het verspenen goed bij en kunnen binnenkort uitgeplant worden; ik denk dat ik dit jaar eens op de leeg blijvende stukken grond wat groenbemester ga inzaaien; waarschijnlijk de mooie phacaelia (ook wel bijenbrood genoemd).




zondag 22 juli 2012

Klus geklaard


Vrijdag en zaterdag lange dagen in de tuin gewerkt en er begint eindelijk weer wat lijn zichtbaar te worden nu een groot deel van het kattekruid en de salie er uit is. Vrijdag een begin gemaakt met het afvoeren van kruiwagens vol plantenafval. De twee compostbakken van ieder 1m3 zitten nu tot de rand vol. Zaterdag was ik bezig met de laatste resten om die in grote afvalzakken mee naar huis te nemen, toen de eigenaar van de grond mij zo bezig zag. Hij zei dat ik veel beter de resten op het toegangspad kon gooien. Door de vele regen en omdat er soms met auto’s over heen gereden wordt, zitten er nogal wat kuilen in die met plantafval goed opgevuld kunnen worden en van dat aanbod heb ik dus dankbaar gebruik gemaakt.
Betuwse kwetsen
blauwe bosbes



















Ik ben er jammer genoeg niet meer aan toe gekomen om de aardappels uit de grond te halen; dat is nog een klus om volgende week te doen. De bosbessen beginnen mooi blauw te kleuren en het is goed dat ik een net over de struik heb gedaan; van de andere struik hebben de vogels alle bessen al opgegeten. De pruimenboom hangt vol met pruimen, maar veel pruimen zijn beschadigd en ik vrees dat er wel weer veel wormpjes van de pruimenmot (of een ander beest) in de pruimen zullen zitten; gelukkig maar dat het een bakpruim is en de pruimen in taarten of andere gerechten verwerkt gaan worden.

Grote Spaanse Witte stokboon
Coeur de Boeuff tomaten



















De sperzieboontjes kunnen al bijna geoogst worden en de klimbonen staan nu volop in bloei, terwijl mijn buurman al volop snijbonen kan plukken, maar ik mocht gisteren bij hem al een lading bonen plukken. Ook de tomaten gaan goed, alhoewel de meeste nog geel of groen zijn, maar misschien dat over twee weken een aantal tomaten al rijp zal zijn. Al met al ziet de tuin er –ondanks de vele regen- toch heel behoorlijk uit, maar ik verwacht, nu het eindelijk warmer en droger wordt, dat het onkruid de komende dagen wel aardig zijn best zal doen om mij aan het werk te blijven houden.
De roos Baron J-B Gonella staat inmiddels in de tuin in naast de Gallica roos Agatha en heeft een paar knoppen waarvan ik benieuwd ben wanneer ze open gaan; deze week nog maar eens gaan kijken om op tijd een foto van de bloemen te kunnen maken.




Baron J-B Gonella (met op achtergrond William Shakespeare 2000)

vrijdag 13 juli 2012

Weer oogsten

Omdat gisteren de zon even scheen 's middags een paar uur vrij kunnen nemen en naar de tuin geweest om weer eens wat te kunnen oogsten. Ondanks de slechte zomer ligt de tuin er toch nog redelijk bij (behalve dan dat het onkruid ook weelderig groeit). Nog wat meer van de vaste planten eruit getrokken en nu is het deel bij de appelbomen ook weer wat begaanbaarder. Ik zag nu pas dat de roos Quatre Saisons een paar flinke wilde scheuten (met doorns) had aangemaakt; ik dacht dat wilde scheuten altijd doornloos waren, maar heb me hier dus denk ik vergist. Ik heb ze in ieder geval maar van de plant afgetrokken. Afgelopen weekend ben ik nog naar het rozenfestival van kwekerij de Bierkreek in Zeeland geweest en heb daar nog weer een nieuwe extra roos voor mijn tuin gekocht (Baron J-B Gonella, een bourbonroos); ik hoop dat ik deze roos dit weekend nog in de tuin een plaatsje kan geven, maar eerst moeten er dan wat andere planten nog uit om ruimte te maken.
Quatre Saisons


De rode bes Rovada (een later ras) draagt voor het eerst wat bessen en die heb ik nu allemaal geplukt; ook de rode kruisbessen zijn rijp en de jonge struik is nu al goed voor bijna 2 kilo bessen. Het net dat over de rode kruisbessen zat heb ik over de grootste bosbessenstruik gedaan; ze beginnen nu lichtblauw te kleuren en door de vele regen worden het straks in ieder geval mooie grote bessen. Een tweede nog wat kleinere struik heb ik niet afgedekt, dus die bessen zullen straks wel door de vogels opgegeten worden!

Gisteren ook twee aardappelplanten opgegraven: 1 x die van de La Ratte D'Ardeche en 1 x van Linzer Delikatess. Die laatste zien er mooi uit, maar halen het qua smaak toch niet bij de rattes en dus houd ik het volgend jaar dan alleen nog maar bij de rattes. Scheelt weer ruimte in de tuin. Het valt me mee dat de aardappelplanten er nog mooi bij staan; met al die regen loop je een grote kans op besmetting met de aardappelziekte.


Linzer Delikatess net uit de grond
.. en gekookt















De een paar weken geleden gezaaide knolvenkel en radicchio zijn goed opgekomen en kunnen dit weekend al verspeend worden. Als straks de tuinbonenplanten geruimd worden is er weer plaats om ze uit te planten; dan hebben de courgettes ook wat meer ruimte, want die had ik dicht tegen de tuinbonen aan geplant. Er zitten nu al een paar mooie courgettes aan, maar ik ben gisteren helaas vergeten ze af te snijden. Ook de tomaten doen het goed en aan de dix doigts de naples hangt al de eerste rode tomaat; die is gisteren door de rode ijsbergsla gegaan. Het is een vrij droge maar wel heerlijk smakende tomaat; die mag volgend jaar denk ik wel terugkomen.

zondag 3 juni 2012

Snoeien en eerste tuinbonen

Dit weekend alleen zaterdag een paar uurtjes tijd gehad om in de tuin te werken; door de vele regen die we in mei hebben gehad zijn veel planten enorm groot geworden; de vaste salie heb ik nog nooit zo hoog gezien en moet binnenkort dan ook dringend een stuk teruggeknipt worden. Veel -inmiddels uitgebloeide- akeleiplanten heb ik eruit getrokken en een aantal heb ik tot de grond teruggeknipt. Ook de Oriëntaalse papavers heb ik helemaal teruggesnoeid en een deel van het blad maar op de grond (als mulch) laten liggen.


Gieser Wildeman peer
De leiappels hebben helaas amper vrucht gezet en maken nu alleen heel veel nieuwe scheuten aan, die ik bijna allemaal tot op circa 3 bladeren heb teruggesnoeid. De Gieser Wildeman peer daarentegen hangt gelukkig wel goed vol met kleine peertjes. In alle appelbomen zitten helaas ook dit jaar weer veel webjes met kleine rupsjes tussen de bladeren verstopt; met handschoenen aan heb ik de meeste er uit gekregen voordat ze te groot zijn geworden en de bomen helemaal kaal vreten. De pruimenboom heeft dit jaar erg veel last van een wit/grijze wollige luis aan de onderkant van alle bladeren, maar ik zou niet weten wat ik daartegen nog kan doen. Spuiten wil ik niet en zal bij een zo'n grote boom trouwens ook niet echt lukken, dus ik hoop maar dat de lieveheersbeestjes en andere 'eters' de schade in de hand weten te houden. Misschien dat de regen van vandaag wat verbetering brengt.
spinsels tussen bladeren appelbomen
Aan de paprika's en de pepers hangen al groene vruchten en de courgette begint al bloemknoppen te maken. Eindelijk heb ik nu ook de citrusafrikaantjes tussen de kolen uit kunnen planten; ik ben benieuwd of daardoor de planten minder last van rupsen zullen krijgen, maar ik verwacht er niet al te veel van. Dit jaar had ik geen zin om weer een net over de kolen te spannen tegen de vlinders, dus ik zal de plantjes goed in de gaten moeten houden.

Gisteren ook het net over de aardbeien gespannen, wat toch weer veel werk is; ik weet daarom nu nog niet of ik volgend jaar weer aardbeien ga zetten: het planten, terugknippen van de uitlopers, onkruid weghalen, stro of iets anders onder de aardbeien leggen en zelfs het moeizaam tussen de netten door plukken van aardbeien is vervelend werk, waar dan weer wel een paar weken overheerlijke aardbeien tegenover staan. De huidige planten heb ik vorig jaar laten staan, omdat ik dacht dat dat makkelijker zou zijn, maar niets is minder waar. Er hangen al wel heel veel vruchten aan, maar doordat de planten zo groot zijn, hoop ik dat ik er straks goed bij kan om ze te plukken!

De tomaten in de kas groeien goed, maar hebben wel wat last gehad van de warmte van de afgelopen dagen want ik zie dat enkele toppen helemaal verdroogd zijn door de hitte, ondanks dat de ramen en de deur van de kas dag en nacht open staan; ik probeer dit jaar het dieven goed bij te houden om te voorkomen dat het onoverzichtelijke struiken worden, maar voordat ik het weer goed en wel in de gaten had, zijn er toch weer flinke 'vertakkingen' ontstaan. De grootste laat ik nu dan maar doorgroeien, ook om te voorkomen dat door de warmte misschien niet alle bloemen goed vrucht zullen zetten.


De Aguadulce tuinbonen zijn nu precies goed van formaat en ik heb al een eerste oogst kunnen plukken; de twee andere soorten tuinbonen zijn wat later, waardoor ik zo straks een mooi gespreide oogst heb; aan de Leidse hangers komen nu de eerste kleine bonen en de rode tuinbonen zijn pas net goed bestoven en hangen nog vol met bloemen.




zondag 29 april 2012

Appelbloesem en nieuwe aanplant

De tomatenplanten hebben het uitplanten in de kas weer goed overleefd en staan er prachtig bij met een begin van bloemtrossen; omdat ik nooit zin heb om de planten 'voorzichtig' te laten wennen aan een andere omgeving, plant ik ze meteen vanuit huis in de kas en tot nu toe is dat gewoon goed gegaan en ook zonder -zo te zien- een groeiremming. Misschien dat ik volgende week de pepers in de kas ga uitplanten; sommige planten hebben al bloemen aangemaakt. De paprika's zet ik half mei  buiten in de tuin omdat ik gemerkt heb dat ze het in de kas slechter doen dan gewoon buiten in de volle grond.
Zéphirin Drouhin, terug naar af

Alle takken van de klimroos Zéphirine Drouhin zijn helaas toch doodgevroren en ik heb daarom jammer genoeg deze roos tot de grond teruggesnoeid; gelukkig loopt ze onderin wel weer uit, maar omdat de boog net helemaal begroeid was is het wel vreselijk jammer dat ze nu weer helemaal opnieuw moet beginnen. Ook van de anderhalf jaar geleden geplante vijf nieuwe rozen zijn de takken doodgevroren en moeten ook deze rozen weer opnieuw beginnen.


leipruim Opal met op voorgrond mispel Nottingham

Door een artikel in Groei & Bloei over leifruit kwam ik er achter dat pruimen ook als leiboom worden aangeboden; dat opent nieuwe perspectieven! Omdat ik niet genoeg ruimte meer heb om nog een pruimenboom aan te planten, maar wel nog een wilde hebben, is dat natuurlijk een prachtige oplossing. Aan een kant van mijn tuin is een afscheiding van leiappels en leiperen en nu maak ik de afscheiding aan andere kant, bestaande uit circa 10 meter bramen compleet met twee leipruimen. Ik heb mijn oog laten vallen op twee gezonde en niet erg ziektegevoelige soorten, te weten de pruim Opal en Mirabelle de Nancy, beide zelfbestuivend. 
Kweepeer
Op de Mirabelle moet ik nog een half jaar wachten, maar gisteren heb ik in het tuincentrum de leipruim Opal gevonden. Ook zag ik dat ze daar nu halfstam kweeperen verkopen en omdat de in het najaar geplante kweepeer 'Vranja' de winter ook niet overleefd heeft, heb ik deze naamloze kweepeer maar gekocht. Gelukkig pasten de beide bomen nog redelijk makkelijk in mijn auto en kon ik ze meteen mee naar de tuin nemen om te planten.
Omdat we zoveel regen hebben gehad (en waarschijnlijk nog even zullen krijgen) heb ik de gok maar genomen om de bomen in het voorjaar te planten in plaats van te wachten tot het najaar. De kweepeer heb ik geplant op de plaats van de eveneens doodgevroren vlinderstruik. De tuincentra zijn er in ieder geval dit jaar goed mee om de in veel tuinen overleden planten en bomen te vervangen.
Schone van Boskoop S.H.

De Goudrenet, 'Schone van Boskoop S.H.' staat dit jaar volop in bloei, maar van de Groninger Kroon die als bestuiver er naast staat zijn pas enkele bloemen open; ik hoop dus maar dat er toch genoeg stuifmeel is om de bloemen van de goudrenet te bestuiven. Vorig jaar had ik slechts 3 goudrenetten tegen twee emmers vol van de Groninger Kroon appels. De halfstam Glorie van Holland staat eveneens volop in bloei; het lijkt me een schitterend gezicht als die dit jaar voor het eerst echt vol appels komt te hangen.

Vrijdag heb ik ruim 4 uur goed besteed aan het op mijn knieën rondkruipend onkruid trekken; de vaste planten die ik heb zaaien zich enorm uit en het zal fijn zijn als de grond straks een keer wat droger is en ik met de schoffel aan de gang kan.


Glorie van Holland

zondag 22 april 2012

Verspenen en zaaien

Afgelopen vrijdag heb ik de vier soorten tomaten uitgeplant in de kas. Van de regen die dag had ik daar binnen gelukkig geen last. De planten zijn eigenlijk al iets te groot; volgend jaar de tomaten maar wat later zaaien. Tussen de buien door nog wel flink veel rabarberstengels geoogst, maar jammer genoeg groeien de asperges door de kou nu niet verder en eigenlijk zou ik de plastic tunnels er weer over moeten zetten, maar ik hoop dat het nu toch binnenkort eindelijk eens wat beter weer gaat worden.
afrikaantjes na verspenen
Al die regen en zelfs hagel vandaag begint nu te vervelen. Dit regenachtige weer is dan weer wel prettig om binnenshuis verder te gaan met verspenen en zaaien. Vandaag heb ik de twee soorten citrus afrikaantjes in modules verspeend en de palmkool en de bladbroccoli (waarvan ik veel te veel had gezaaid!) in potjes opgepot. Volgend jaar dus wat minder enthousiast zaaien. De kolen staan nu buiten in de koude bak naast de verpotte artisjokken en de diverse soorten sla in hun zaaibakje.

De blokpaprika's en verschillende soorten pepers groeien nu mooi compact uit; daarvan is de zaaidatum van eind februari wel een goede tijd, maar het zou ook 1 of 2 weken later mogen.
Naast het verspenen nu ook weer verder gegaan met zaaien van twee soorten komkommers, pompoenen en courgettes. Naar de dit jaar uitgekozen komkommerrassen ben ik heel benieuwd. Ik heb een bruine craquelé-komkommer 'Keizer Alexander' en een augurk én komkommer 'Eureka'. De keizer komt uit de streek van Sikkim (Himalaya), krijgt dikke langwerpige vruchten, zou perfect moeten smaken en is chocoladebruin met lichtbruine craquelé-achtige nerfjes. Zelfs bij slechte zomers zou de oogst goed moeten zijn.
Ook de Eureka lijkt me wel bijzonder: jong geoogst is het een fantastische augurk en later oogsten geeft een korte maar zeer smakelijke komkommer; en tot slot heeft deze plant een zeer hoge bestendigheid tegen virus- en schimmelziekten. Teelt in de volle grond is succesvol.

 Van de binnenshuis opgepotte Yacon knollen komen nu al kleine blaadjes boven de grond tevoorschijn en in de moestuin zag ik vrijdag de eerste bladpuntjes van een van de aardperen opkomen. Met al die regen moet de moestuin binnen een paar weken wel losbarsten als de zon zich straks eens laat zien. Nog even en dan kunnen half mei -na de IJsheiligen- de bonen ook de grond in. 

zondag 4 maart 2012

Eerste zaailingen al verspenen

De op 18 februari gezaaide tomaten zijn al zo ver dat ik ze in grotere potjes kan verspenen. De dix doigts de naples en repreco paste zijn alle heel goed en sterk opgekomen, evenals de black prince. Dat wordt moeilijk kiezen straks; mijn kas is niet zo groot en er kunnen maar zes planten aan één kant in de kas; de pepers en de ossenhart tomaat wil ik aan de andere lange kant zetten. Omdat de artisjokken al met hun wortels buiten de zaaipotjes begonnen te groeien, terwijl ze nog maar net hun eigen 1e blaadjes aan het aanmaken zijn, heb ik ze ook al omgepot. De pepers en paprika's zijn goed opgekomen, maar hoeven nu nog niet verspeend te worden.

Vrijdag de resten van de afgestorven vaste planten in het bloemendeel van de tuin opgeruimd en op de composthoop gegooid, een paar uur besteed aan het weghalen van onkruid in het moestuingedeelte en de grond wat losgeharkt met de cultivator. Gisteren heb ik de sjalotten Red Sun, de rode en de gele plantuien gepoot; dat deel bleek gelukkig iets groter te zijn dan ik oorspronkelijk had opgemeten. Het blijkt 4 x 6 meter te zijn (in plaats van 2 x 6 meter) waar de uien en de bonen dit jaar moeten komen; de uien staan op 5 m2, dus er blijft nog genoeg ruimte over om straks alle bonensoorten kwijt te kunnen. De moestuin is er nu klaar voor!

vrijdag 17 februari 2012

Zaaikoorts

Vandaag ben ik begonnen met het zaaien van 4 verschillende soorten heerlijke tomatenrassen die ik bij denieuwetuin.be heb gekocht: dix doigts de naples, repreco paste, ossenhart en black prince. Ook heb ik nog 2 verschillende soorten paprika’s (de 'gewone' rode blokpaprika en paprika Ampuis, dat is een kleine pittige paprika die je met roomkaas kunt vullen) en 3 soorten artisjokken (Green Globe, Violet de Provence en Romanesco) gezaaid. Ik heb steeds zo’n 7 à 8 zaadjes in kleine potjes van 8 cm, gevuld met zaai- en stekgrond, gedaan en deze staan nu in twee afgedekte propagators in de warme keuken. Dit jaar ben ik vroeger dan andere jaren met het zaaien van de tomaten en pepers, maar omdat ze straks, behalve de blokpaprika’s  in de kas uitgeplant gaan worden lijkt me dat geen probleem.

Ik had vandaag ook de rode tuinbonen willen zaaien, maar ik kwam er achter dat de zinken plantenbakjes nog in de kas op mijn volkstuin staan. Ik ga die bakken van het weekend maar even ophalen en dan kan ik gelijk kijken hoe de tuin er nu bij ligt. De vorige maand gezaaide Aguadulce tuinbonen zijn door de plotseling ingevallen vorst nog niet ontkiemd en het lijkt nu wel of er een aantal “verdwenen” zijn. Ik heb de bakken maar weer uit de koude bak gehaald en nu gewoon buiten op mijn balkon neergezet. Ik hoop maar dat er toch nog enkele bonen op gaan komen, maar ik ga voor de zekerheid nog wat andere tuinbonen voorzaaien. Jammer genoeg heb ik geen Aguadulce bonen meer, dus zal ik het met de oude vertrouwde Leidse Hangers moeten doen.