Posts tonen met het label kweepeer. Alle posts tonen
Posts tonen met het label kweepeer. Alle posts tonen

zondag 29 april 2012

Appelbloesem en nieuwe aanplant

De tomatenplanten hebben het uitplanten in de kas weer goed overleefd en staan er prachtig bij met een begin van bloemtrossen; omdat ik nooit zin heb om de planten 'voorzichtig' te laten wennen aan een andere omgeving, plant ik ze meteen vanuit huis in de kas en tot nu toe is dat gewoon goed gegaan en ook zonder -zo te zien- een groeiremming. Misschien dat ik volgende week de pepers in de kas ga uitplanten; sommige planten hebben al bloemen aangemaakt. De paprika's zet ik half mei  buiten in de tuin omdat ik gemerkt heb dat ze het in de kas slechter doen dan gewoon buiten in de volle grond.
Zéphirin Drouhin, terug naar af

Alle takken van de klimroos Zéphirine Drouhin zijn helaas toch doodgevroren en ik heb daarom jammer genoeg deze roos tot de grond teruggesnoeid; gelukkig loopt ze onderin wel weer uit, maar omdat de boog net helemaal begroeid was is het wel vreselijk jammer dat ze nu weer helemaal opnieuw moet beginnen. Ook van de anderhalf jaar geleden geplante vijf nieuwe rozen zijn de takken doodgevroren en moeten ook deze rozen weer opnieuw beginnen.


leipruim Opal met op voorgrond mispel Nottingham

Door een artikel in Groei & Bloei over leifruit kwam ik er achter dat pruimen ook als leiboom worden aangeboden; dat opent nieuwe perspectieven! Omdat ik niet genoeg ruimte meer heb om nog een pruimenboom aan te planten, maar wel nog een wilde hebben, is dat natuurlijk een prachtige oplossing. Aan een kant van mijn tuin is een afscheiding van leiappels en leiperen en nu maak ik de afscheiding aan andere kant, bestaande uit circa 10 meter bramen compleet met twee leipruimen. Ik heb mijn oog laten vallen op twee gezonde en niet erg ziektegevoelige soorten, te weten de pruim Opal en Mirabelle de Nancy, beide zelfbestuivend. 
Kweepeer
Op de Mirabelle moet ik nog een half jaar wachten, maar gisteren heb ik in het tuincentrum de leipruim Opal gevonden. Ook zag ik dat ze daar nu halfstam kweeperen verkopen en omdat de in het najaar geplante kweepeer 'Vranja' de winter ook niet overleefd heeft, heb ik deze naamloze kweepeer maar gekocht. Gelukkig pasten de beide bomen nog redelijk makkelijk in mijn auto en kon ik ze meteen mee naar de tuin nemen om te planten.
Omdat we zoveel regen hebben gehad (en waarschijnlijk nog even zullen krijgen) heb ik de gok maar genomen om de bomen in het voorjaar te planten in plaats van te wachten tot het najaar. De kweepeer heb ik geplant op de plaats van de eveneens doodgevroren vlinderstruik. De tuincentra zijn er in ieder geval dit jaar goed mee om de in veel tuinen overleden planten en bomen te vervangen.
Schone van Boskoop S.H.

De Goudrenet, 'Schone van Boskoop S.H.' staat dit jaar volop in bloei, maar van de Groninger Kroon die als bestuiver er naast staat zijn pas enkele bloemen open; ik hoop dus maar dat er toch genoeg stuifmeel is om de bloemen van de goudrenet te bestuiven. Vorig jaar had ik slechts 3 goudrenetten tegen twee emmers vol van de Groninger Kroon appels. De halfstam Glorie van Holland staat eveneens volop in bloei; het lijkt me een schitterend gezicht als die dit jaar voor het eerst echt vol appels komt te hangen.

Vrijdag heb ik ruim 4 uur goed besteed aan het op mijn knieën rondkruipend onkruid trekken; de vaste planten die ik heb zaaien zich enorm uit en het zal fijn zijn als de grond straks een keer wat droger is en ik met de schoffel aan de gang kan.


Glorie van Holland

maandag 9 april 2012

Asperges en mispels

Groene asperges
Dit lekker lange Paasweekend gebruikt om in de tuin te werken; door het afwisselende weer blijft het beperkt door om en om te werken en wat andere dingen te doen. Een mooie combinatie eigenlijk. De asperges hebben het onder hun plastic tunneltje naar hun zin gehad en ik heb vrijdag al circa 12 asperges kunnen steken. Onder het nettunneltje is het toch wat kouder gebleven en die rij asperges was dan ook een stuk kleiner. Dit weekend heb ik de beide tunnels weggehaald omdat ik verwacht dat de meeste nachtvorsten nu wel weg zullen blijven. De peren staan gelukkig nog niet helemaal in bloei; alsof ze aanvoelden dat er vorst aan zat te komen; de pruim staat al wel volop in bloei, maar die boom staat iets meer beschut doordat ze naast de kas staat en zo iets minder last heeft van een koude westenwind.
De vorig jaar geplante mispel 'Nottingham' loopt uit met prachtig groen-rood blad en in elk bladpaar zie ik al knoppen zitten; dus dit jaar al bloemen en dus mispels; de kweepeer daarentegen doet nog helemaal niets en ik ben benieuwd of de struik de winter heeft overleefd. De stam voelt aan alsof hij nog leeft, maar ik zie nog nergens iets dat op uitlopen lijkt.

Mispel 'Nottingham'

Ik wilde de composthoop gaan omzetten, maar moest dan eerst de andere bak vol met inmiddels bruikbare compost leegmaken; vol enthousiasme begonnen met kruiwagens vol te scheppen, maar het is nu zoveel compost dat ik uiteindelijk besloot het geleidelijk aan te gaan doen en heb ik alleen compost bij de bramen, frambozen, vlier en rabarber gelegd. Als het gevaar op nachtvorst is geweken zal ik nog compost onder de bessenstruiken leggen en kijk dan nog wel waar ik de rest van de compost zal gebruiken. Eigenlijk moet ik 3 bakken hebben, maar daar is helaas geen ruimte meer voor.

De Yacon knollen zijn vrijdag al bezorgd en ik heb de knollen in potten opgepot en binnen bij het raam gezet; half mei kunnen ze dan uitgeplant worden. Gisteren heb ik in de tuin nog eens rond gekeken waar ze dan kunnen komen te staan en ik denk dat naast de kas nog wel twee mooie plekken over zijn; dan staan ze redelijk uit de wind en kan ik er ook goed bij. Deze week heb ik nog weer twee extra rabarberplanten besteld: 'Holsteiner Blut' en 'Valentine'; die ga ik dan zetten naast de rassen 'Red Champagne' en 'Sutton's Seedless'; zo krijg ik dan twee rijen rabarber aan weerszijden van het hoofdpad van mijn tuin. Vrijdag heb ik de eerste rabarber kunnen plukken van de al wat oudere onbekende planten; de vroegste daarvan geeft wat groen-rode stengels en is niet zo zuur, wat ik eigenlijk wel jammer vind. Er staat één plant tussen die pas later oogst geeft, maar die wel heerlijk rode friszure rabarber geeft. Nog even wachten dus.

Gisteren heb ik de kas eens uitgemest en schoongemaakt; de laag temperzon op de ruiten aan de buitenkant van de kas is nog goed genoeg voor een nieuw seizoen, dus die hoef ik dit jaar niet opnieuw aan te brengen. Binnen heb ik de oppottafels verzet zodat er straks meer ruimte is voor de tomatenplanten en pepers. Daarna de bovenste laag hooi en grond verwijderd en die op de composthoop, respectievelijk in de tuin gegooid; vervolgens in de ontstane geulen 8 grote gieters (10 liter)  water gegoten en daarna opgevuld met grond uit tomatengroeizakken; weer water gegeven en tot slot afgedekt met een nieuwe laag hooi en weer water gegeven. Een lekker stoffig klusje dus, maar nu is de kas gereed om volgende week de tomaten uit te planten.

Thuis nog de citrusafrikaantjes gezaaid en de al gezaaide palmkool en bladbroccoli is goed opgekomen en kunnen binnenkort in potjes of modules verspeend worden. Volgende week ga ik toch echt eens verder met het buiten in de volle grond zaaien van bietjes, snijbiet en koolrabi.

zaterdag 24 maart 2012

Een heerlijk begin

aspergepunt
Het lijkt wel zomer zo'n heerlijk weer is het nu en dus geweldig weer om in de tuin te werken. De vroege aardappels zitten in de grond; dit jaar heb ik weer gekozen voor Rattes en om uit te proberen het ras Linzer Delikatess. Ook de tuinbonen, Karmazyn, Leidse Hangers en Aguadulce zijn inmiddels groot genoeg om uit te planten en die hebben dus ook een plekje in de tuin gekregen naast de aardappels. De eerste asperges komen nu zelfs al boven de grond! Doordat ik ze als groene asperges kweek hoef ik de grond niet op te hogen en daardoor zie je eerder de punten verschijnen. Als het zo doorgaat kan ik volgende week al de eerste asperges steken.

Loganbes
De loganbes heeft gelukkig geen last gehad van de strenge vorst en begint al uit te lopen en er komen ook al prachtige nieuwe scheuten in de voet van de plant aan. Al het fruit (aardbeien, bessen, bramen, frambozen, appels, peren en pruim) begint al uit te lopen; dat wordt weer heerlijk smullen dit jaar. De in het najaar geplante mispel loopt ook uit, maar de eveneens eind vorig jaar geplante kweepeer vertoont helaas nog geen teken van leven. De stam is zo te voelen goed, maar de zijtakjes zijn denk ik dood. Even afwachten dus.
Ook zijn er nu meer mensen in hun tuin bezig en zo kan ik tussen het werken door ook met de buren af en toe een praatje maken en de laatste nieuwtjes uitwisselen.

Bij denieuwetuin2012 heb ik deze week nog zaad voor citrusafrikaantjes 'lemon gem' en 'orange gem' en saffloer (cathamus tinctorius) besteld en vandaag zijn de zaden al bezorgd. De eetbare afrikaantjes wil ik straks tussen de palmkool uitplanten en de saffloer zal ik ter plaatse ergens in de tuin nog gaan zaaien. Morgen ga ik dan eindelijk beginnen met het zaaien van de cavolo nero en de bladbroccoli en nog wat soorten bindsla. Met het ter plaatse zaaien van bietjes en snijbiet wacht ik nog even tot begin april.



uien, aardappels, aardperen en tuinbonen nog even onzichtbaar