zondag 29 april 2012

Appelbloesem en nieuwe aanplant

De tomatenplanten hebben het uitplanten in de kas weer goed overleefd en staan er prachtig bij met een begin van bloemtrossen; omdat ik nooit zin heb om de planten 'voorzichtig' te laten wennen aan een andere omgeving, plant ik ze meteen vanuit huis in de kas en tot nu toe is dat gewoon goed gegaan en ook zonder -zo te zien- een groeiremming. Misschien dat ik volgende week de pepers in de kas ga uitplanten; sommige planten hebben al bloemen aangemaakt. De paprika's zet ik half mei  buiten in de tuin omdat ik gemerkt heb dat ze het in de kas slechter doen dan gewoon buiten in de volle grond.
Zéphirin Drouhin, terug naar af

Alle takken van de klimroos Zéphirine Drouhin zijn helaas toch doodgevroren en ik heb daarom jammer genoeg deze roos tot de grond teruggesnoeid; gelukkig loopt ze onderin wel weer uit, maar omdat de boog net helemaal begroeid was is het wel vreselijk jammer dat ze nu weer helemaal opnieuw moet beginnen. Ook van de anderhalf jaar geleden geplante vijf nieuwe rozen zijn de takken doodgevroren en moeten ook deze rozen weer opnieuw beginnen.


leipruim Opal met op voorgrond mispel Nottingham

Door een artikel in Groei & Bloei over leifruit kwam ik er achter dat pruimen ook als leiboom worden aangeboden; dat opent nieuwe perspectieven! Omdat ik niet genoeg ruimte meer heb om nog een pruimenboom aan te planten, maar wel nog een wilde hebben, is dat natuurlijk een prachtige oplossing. Aan een kant van mijn tuin is een afscheiding van leiappels en leiperen en nu maak ik de afscheiding aan andere kant, bestaande uit circa 10 meter bramen compleet met twee leipruimen. Ik heb mijn oog laten vallen op twee gezonde en niet erg ziektegevoelige soorten, te weten de pruim Opal en Mirabelle de Nancy, beide zelfbestuivend. 
Kweepeer
Op de Mirabelle moet ik nog een half jaar wachten, maar gisteren heb ik in het tuincentrum de leipruim Opal gevonden. Ook zag ik dat ze daar nu halfstam kweeperen verkopen en omdat de in het najaar geplante kweepeer 'Vranja' de winter ook niet overleefd heeft, heb ik deze naamloze kweepeer maar gekocht. Gelukkig pasten de beide bomen nog redelijk makkelijk in mijn auto en kon ik ze meteen mee naar de tuin nemen om te planten.
Omdat we zoveel regen hebben gehad (en waarschijnlijk nog even zullen krijgen) heb ik de gok maar genomen om de bomen in het voorjaar te planten in plaats van te wachten tot het najaar. De kweepeer heb ik geplant op de plaats van de eveneens doodgevroren vlinderstruik. De tuincentra zijn er in ieder geval dit jaar goed mee om de in veel tuinen overleden planten en bomen te vervangen.
Schone van Boskoop S.H.

De Goudrenet, 'Schone van Boskoop S.H.' staat dit jaar volop in bloei, maar van de Groninger Kroon die als bestuiver er naast staat zijn pas enkele bloemen open; ik hoop dus maar dat er toch genoeg stuifmeel is om de bloemen van de goudrenet te bestuiven. Vorig jaar had ik slechts 3 goudrenetten tegen twee emmers vol van de Groninger Kroon appels. De halfstam Glorie van Holland staat eveneens volop in bloei; het lijkt me een schitterend gezicht als die dit jaar voor het eerst echt vol appels komt te hangen.

Vrijdag heb ik ruim 4 uur goed besteed aan het op mijn knieën rondkruipend onkruid trekken; de vaste planten die ik heb zaaien zich enorm uit en het zal fijn zijn als de grond straks een keer wat droger is en ik met de schoffel aan de gang kan.


Glorie van Holland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten