Posts tonen met het label zaaien. Alle posts tonen
Posts tonen met het label zaaien. Alle posts tonen
zondag 4 maart 2012
Eerste zaailingen al verspenen
dinsdag 21 februari 2012
Snoeien
Nu de vorst voorlopig weg is heb ik vandaag de vlier, de herfstframbozen en een deel van de rozen gesnoeid; de takken van de vlier heb ik op ongeveer 1 à 1,5 meter boven de grond afgeknipt in plaats van op een halve meter. Ik hoop dat ik daardoor dit jaar eerder in het seizoen bessen heb dan vorig jaar toen ik de struik korter had gesnoeid.
Ook heb ik de oude snijbietplanten, knolselderij en de laatste pastinaken uit de grond gehaald en op de composthoop gegooid. Met de cultivator een deel van de grond wat losgemaakt zodat de tuin er nu weer wat beter uitziet.
De afgelopen vrijdag gezaaide tomaten zijn nu al ontkiemd en ook de artisjokken zijn al bijna zo ver; dat gaat snel. Ik heb de bakjes daarom wat koeler en onder de groeilamp geplaatst. Zo blijven ze hopelijk mooi compact en groeien ze recht naar boven. De pepers en paprika's doen er altijd wat langer over om te ontkiemen en die blijven dan ook op hun warme plaats in de keuken staan.
De sneeuwklokjes doen hun naam eer aan en hebben de sneeuw en de vorst goed doorstaan en staan inmiddels volop in bloei.
Ook heb ik de oude snijbietplanten, knolselderij en de laatste pastinaken uit de grond gehaald en op de composthoop gegooid. Met de cultivator een deel van de grond wat losgemaakt zodat de tuin er nu weer wat beter uitziet.
De sneeuwklokjes doen hun naam eer aan en hebben de sneeuw en de vorst goed doorstaan en staan inmiddels volop in bloei.
vrijdag 17 februari 2012
Zaaikoorts
Vandaag ben ik begonnen met het zaaien van 4 verschillende soorten heerlijke tomatenrassen die ik bij denieuwetuin.be heb gekocht: dix doigts de naples, repreco paste, ossenhart en black prince. Ook heb ik nog 2 verschillende soorten paprika’s (de 'gewone' rode blokpaprika en paprika Ampuis, dat is een kleine pittige paprika die je met roomkaas kunt vullen) en 3 soorten artisjokken (Green Globe, Violet de Provence en Romanesco) gezaaid. Ik heb steeds zo’n 7 à 8 zaadjes in kleine potjes van 8 cm, gevuld met zaai- en stekgrond, gedaan en deze staan nu in twee afgedekte propagators in de warme keuken. Dit jaar ben ik vroeger dan andere jaren met het zaaien van de tomaten en pepers, maar omdat ze straks, behalve de blokpaprika’s in de kas uitgeplant gaan worden lijkt me dat geen probleem.
Ik had vandaag ook de rode tuinbonen willen zaaien, maar ik kwam er achter dat de zinken plantenbakjes nog in de kas op mijn volkstuin staan. Ik ga die bakken van het weekend maar even ophalen en dan kan ik gelijk kijken hoe de tuin er nu bij ligt. De vorige maand gezaaide Aguadulce tuinbonen zijn door de plotseling ingevallen vorst nog niet ontkiemd en het lijkt nu wel of er een aantal “verdwenen” zijn. Ik heb de bakken maar weer uit de koude bak gehaald en nu gewoon buiten op mijn balkon neergezet. Ik hoop maar dat er toch nog enkele bonen op gaan komen, maar ik ga voor de zekerheid nog wat andere tuinbonen voorzaaien. Jammer genoeg heb ik geen Aguadulce bonen meer, dus zal ik het met de oude vertrouwde Leidse Hangers moeten doen.
Ik had vandaag ook de rode tuinbonen willen zaaien, maar ik kwam er achter dat de zinken plantenbakjes nog in de kas op mijn volkstuin staan. Ik ga die bakken van het weekend maar even ophalen en dan kan ik gelijk kijken hoe de tuin er nu bij ligt. De vorige maand gezaaide Aguadulce tuinbonen zijn door de plotseling ingevallen vorst nog niet ontkiemd en het lijkt nu wel of er een aantal “verdwenen” zijn. Ik heb de bakken maar weer uit de koude bak gehaald en nu gewoon buiten op mijn balkon neergezet. Ik hoop maar dat er toch nog enkele bonen op gaan komen, maar ik ga voor de zekerheid nog wat andere tuinbonen voorzaaien. Jammer genoeg heb ik geen Aguadulce bonen meer, dus zal ik het met de oude vertrouwde Leidse Hangers moeten doen.
zondag 22 januari 2012
Tuinbonen zaaien
Het moestuinseizoen is weer begonnen met de start van het tuinbonen voorzaaien. Dit jaar toch weer in januari de bonen in bakken voorgezaaid in plaats van februari; een van de oudere tuinders adviseerde mij pas in februari te beginnen, maar de eerste keer dat ik ze in januari had voorgezaaid kreeg ik betere tuinbonen (dacht ik), dan in de jaren dat ik in februari was begonnen. In ieder geval, nu weer in januari tuinbonen zaaien. Ik heb twee zinken balkonbakken die ik dit jaar eens wilde uitproberen in plaats van de kleinere ronde zinken plantenteiltjes. Ik ga nu ook eens een ander ras proberen en zaai nu het ras Aguadulce. Deze tuinbonen kunnen ook al in oktober en november (onder glas) worden gezaaid, maar januari is voor mij vroeg genoeg. Door vroeg te zaaien geven de planten al zeer vroeg in de zomer oogst, waardoor er minder kans is op de zwarte bonenluis.
Vorig jaar hadden de tuinbonen van het ras Drie maal Wit zoveel last van de luizen dat er amper bonen te plukken waren. Waarschijnlijk was dat ook het gevolg van het heel droge en warme voorjaar, maar ik wil weer gewoon eens een flinke oogst van tuinbonen hebben en misschien gaat het met deze vroege Aguadulce beter lukken. Er is gewoon niets lekkerder dan verse jonge tuinbonen, rauw zo in de tuin uit de peul of slechts enkele minuten gekookt.
Het voordeel van in pot zaaien is dat de slakken of vogels zich niet meteen tegoed doen aan de opkomende plantjes; ook is het het veel makkelijker 30 of 40 bonen in een grote pot te zaaien in plaats van allemaal aparte potjes; het uitplanten van de jonge plantjes gaat dan ook heel goed door ze voorzichtig uit elkaar te halen en de lange hoofdwortel voor het planten wat in te korten.
Vorig jaar hadden de tuinbonen van het ras Drie maal Wit zoveel last van de luizen dat er amper bonen te plukken waren. Waarschijnlijk was dat ook het gevolg van het heel droge en warme voorjaar, maar ik wil weer gewoon eens een flinke oogst van tuinbonen hebben en misschien gaat het met deze vroege Aguadulce beter lukken. Er is gewoon niets lekkerder dan verse jonge tuinbonen, rauw zo in de tuin uit de peul of slechts enkele minuten gekookt.
Het voordeel van in pot zaaien is dat de slakken of vogels zich niet meteen tegoed doen aan de opkomende plantjes; ook is het het veel makkelijker 30 of 40 bonen in een grote pot te zaaien in plaats van allemaal aparte potjes; het uitplanten van de jonge plantjes gaat dan ook heel goed door ze voorzichtig uit elkaar te halen en de lange hoofdwortel voor het planten wat in te korten.
| Tuinbonen in de plantenbak. |
| Tuinbonen tussen de bloemen. |
Abonneren op:
Posts (Atom)