dinsdag 21 februari 2012

Snoeien

Nu de vorst voorlopig weg is heb ik vandaag de vlier, de herfstframbozen en een deel van de rozen gesnoeid; de takken van de vlier heb ik op ongeveer 1 à 1,5 meter boven de grond afgeknipt in plaats van op een halve meter. Ik hoop dat ik daardoor dit jaar eerder in het seizoen bessen heb dan vorig jaar toen ik de struik korter had gesnoeid.
Ook heb ik de oude snijbietplanten, knolselderij en de laatste pastinaken uit de grond gehaald en op de composthoop gegooid. Met de cultivator een deel van de grond wat losgemaakt zodat de tuin er nu weer wat beter uitziet.

De afgelopen vrijdag gezaaide tomaten zijn nu al ontkiemd en ook de artisjokken zijn al bijna zo ver; dat gaat snel. Ik heb de bakjes daarom wat koeler en onder de groeilamp geplaatst. Zo blijven ze hopelijk mooi compact en groeien ze recht naar boven. De pepers en paprika's doen er altijd wat langer over om te ontkiemen en die blijven dan ook op hun warme plaats in de keuken staan.

De sneeuwklokjes doen hun naam eer aan en hebben de sneeuw en de vorst goed doorstaan en staan inmiddels volop in bloei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten