zondag 26 februari 2012

Nog meer rozen

Gallica rozen behoren tot mijn favoriete rozensoorten en onlangs heb ik het boek Rosa Gallica van Suzanne Verrier op de kop weten te tikken; toen ik dat boek aan het doorlezen was werd ik weer eens door het rozenvirus getroffen. De roos 'Agathe Incarnata' had al vaker mijn aandacht getrokken, maar door ruimtegebrek (nog) niet gekocht. Vervolgens zag ik een foto van de bijna purperen roos 'La Belle Sultane' die ik ook wilde hebben. Omdat deze beide rozen bij Peter Beales in Engeland uitverkocht waren ben ik naar de site van Belle Epoque gegaan en daar heb ik de gewone 'Agatha' gevonden, maar ook 'La Belle Sultane' en deze beide rozen meteen besteld.

Tot mijn grote verrassing zijn de rozen afgelopen dinsdag al bezorgd en dit weekend ben ik in mijn moestuin op zoek gegaan naar een plek waar ik de rozen zou kunnen planten en ondanks 'ruimtegebrek' heb ik gelukkig toch nog twee mooie plaatsjes gevonden. Agatha staat nu vlak bij de twee Gallica rozen 'Officinalis' en 'Versicolor' en La Belle Sultane staat naast de Gallica roos 'Charles de Mills'. Toen ik La Belle Sultane wilde planten zag ik dat het twee aparte rozenstruiken waren! Ik vermoed dat Belle Epoque twee rozen heeft geleverd omdat de struiken ieder slechts twee stengels hebben, in plaats van de gebruikelijke 3 of 4 stengels; gelukkig nog ruimte gevonden om beide Sultanes te planten.

Agatha
Het wordt zelfs nog mooier, omdat ik ontdekt heb dat ik waarschijnlijk nog plaats heb voor nog een paar extra rozen! Toen ik met deze tuin begon had ik oorspronkelijk een stuk van 6 meter breed en daar had ik artisjokken geplant, afgewisseld met salie en kattenkruid. Al vrij snel werd de tuin steeds breder naar zijn huidige breedte van 16 meter, maar de rij van artisjokken met vaste planten had ik in stand gehouden, terwijl de artisjokken daar al lang niet meer staan. Deze zomer zal ik dus eens kritisch naar dat bloemendeel van de moestuin kijken en ik heb zo'n vermoeden dat er in het najaar nog meer rozen besteld gaan worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten