zondag 12 februari 2012

Tuinplan

Eindelijk maar eens begonnen met het maken van een tuinplan; vruchtwisseling is op papier heel makkelijk, maar in de praktijk bij mij dus niet. Om de vele soorten bonen, uien, sjalotten, prei, knoflook en de aardappels een plek te geven vergt toch weer een hoop gepuzzel; je moet rekening houden met hoelang ze de grond bezet houden, hoeveel plaats ze innemen, welke richting en eventueel hoeveel wind ze vangen. De stokbonen bijvoorbeeld heb ik liever Oost-West staan, omdat ze in de Noord-Zuid richting veel te veel wind vangen en dan halverwege het seizoen door een flinke stormbui kunnen omwaaien. Maar bij Oost-West moet ik weer meer rekening houden met de schaduw die de stokbonen dan geven.
Voor dit jaar heb ik mijn lijstje van te telen groenten op papier en in mijn tuinplan kunnen verwerken, maar waarschijnlijk zal het in de praktijk toch weer net iets anders uitpakken. Het is ook dit jaar weer een omvangrijke lijst geworden.

In willekeurige volgorde gaat het dit jaar worden: bietjes, snijbiet, kohlrabi, uien, sjalotten, knoflook, aardappels, courgettes, komkommer, paprika, artisjokken, andijvie, venkel, heel veel soorten sla, veldsla, raddichio, tuinbonen, heel veel soorten bonen, sojaboontjes, rucola, prei, palmkool, bladbroccoli, pompoenen en aardperen; daartussen is dan nog het aardbeienbed dat het tweede jaar ingaat. In de kas komen de diverse soorten tomaten en enkele soorten pepers. Verder staan er dan nog de groene asperges, Egyptische uien, kruisbessen, witte, rode, zwarte en bosbessen, rabarber, appels, peren, pruimen, vlier, kweepeer, mispel, bramen, frambozen, loganbessen, bosaardbeien en de hazelaars.

Gisteren ben ik even naar de tuin geweest om te zien hoe die erbij ligt; de artisjokken zullen het met deze strenge vorst wel niet overleefd hebben, maar ik heb voor dit jaar weer twee soorten die ik ga zaaien om ze mogelijk te vervangen. Ik heb wat sneeuw opgeschept en die op de grond in de kas gelegd op de plek waar straks de tomaten weer komen te staan en deze week ga ik ook een begin maken met het zaaien van de pepers, tomaten en enkele soorten sla.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten