Posts tonen met het label tuinplan. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tuinplan. Alle posts tonen

zondag 12 februari 2012

Tuinplan

Eindelijk maar eens begonnen met het maken van een tuinplan; vruchtwisseling is op papier heel makkelijk, maar in de praktijk bij mij dus niet. Om de vele soorten bonen, uien, sjalotten, prei, knoflook en de aardappels een plek te geven vergt toch weer een hoop gepuzzel; je moet rekening houden met hoelang ze de grond bezet houden, hoeveel plaats ze innemen, welke richting en eventueel hoeveel wind ze vangen. De stokbonen bijvoorbeeld heb ik liever Oost-West staan, omdat ze in de Noord-Zuid richting veel te veel wind vangen en dan halverwege het seizoen door een flinke stormbui kunnen omwaaien. Maar bij Oost-West moet ik weer meer rekening houden met de schaduw die de stokbonen dan geven.
Voor dit jaar heb ik mijn lijstje van te telen groenten op papier en in mijn tuinplan kunnen verwerken, maar waarschijnlijk zal het in de praktijk toch weer net iets anders uitpakken. Het is ook dit jaar weer een omvangrijke lijst geworden.

In willekeurige volgorde gaat het dit jaar worden: bietjes, snijbiet, kohlrabi, uien, sjalotten, knoflook, aardappels, courgettes, komkommer, paprika, artisjokken, andijvie, venkel, heel veel soorten sla, veldsla, raddichio, tuinbonen, heel veel soorten bonen, sojaboontjes, rucola, prei, palmkool, bladbroccoli, pompoenen en aardperen; daartussen is dan nog het aardbeienbed dat het tweede jaar ingaat. In de kas komen de diverse soorten tomaten en enkele soorten pepers. Verder staan er dan nog de groene asperges, Egyptische uien, kruisbessen, witte, rode, zwarte en bosbessen, rabarber, appels, peren, pruimen, vlier, kweepeer, mispel, bramen, frambozen, loganbessen, bosaardbeien en de hazelaars.

Gisteren ben ik even naar de tuin geweest om te zien hoe die erbij ligt; de artisjokken zullen het met deze strenge vorst wel niet overleefd hebben, maar ik heb voor dit jaar weer twee soorten die ik ga zaaien om ze mogelijk te vervangen. Ik heb wat sneeuw opgeschept en die op de grond in de kas gelegd op de plek waar straks de tomaten weer komen te staan en deze week ga ik ook een begin maken met het zaaien van de pepers, tomaten en enkele soorten sla.


donderdag 2 februari 2012

Het begint weer te kriebelen

Alhoewel ik nog steeds geen tuinplan voor dit seizoen heb gemaakt, heb ik nog weer meer zaden besteld! Ik heb bij de NieuweTuin diverse soorten slazaden besteld, waaronder donkerrode Merlot en de hyper red crumble, nog eens drie gemengde seizoenssalades (zomer-, herfst- en wintersalade) en een roodbloeiende tuinboon.
Bij Ton Vreeken heb ik verschillende maten rootrainers besteld. Ik wil de kleinere maat gaan uitproberen om daar thuis de diverse slasoorten in voor te zaaien. Andere jaren heb ik vele soorten Romaanse sla in kant en klare Jiffy potjes gezaaid, maar het probleem is dat die plugjes eigenlijk te snel uitdrogen en daardoor niet alle sla even goed opkomt.
Het aanbod bij Vreeken is zo uitgebreid dat ik weer de verleiding niet heb kunnen weerstaan en ook daar nog weer zaden heb besteld, waaronder de roze tuinbonen Karmazyn en een bladbroccoli Minestra Nera; met name naar die bladbroccoli ben ik heel benieuwd, omdat ik -door de afgelopen twee strenge winters van vorige jaren- geen succes heb gehad met de Purple Sprouting Broccoli. Ook wil ik dit jaar weer de zwarte palmkool gaan zaaien, want dat is weer wel een makkelijk te kweken kool. Ik heb nog wel zaad van 2 jaar terug, maar wil niet het risico lopen dat het niet goed meer kiemt.
Als laatste ben ik toch voor de bijl gegaan voor de aardpeer en heb gekozen voor de rode Fleuron d'Anjou; ik hoop dat ik daar nog een plaatsje voor kan vinden en dat ik deze woekeraar in toom kan houden. Ik lees en hoor er de laatste tijd zoveel over dat ik wel heel benieuwd ben naar deze groente.
 

dinsdag 17 januari 2012

Nu

Vorige week een begin gemaakt met de jaarlijkse snoei van de appelbomen; het blijft toch moeilijk om te kiezen welke tak mag blijven en welke tak er af moet; ik denk dat ik in februari maar weer opnieuw een snoeicursus ga volgen. De bomen zijn nu 3 of 4 jaar oud en hebben vorig jaar voor het eerst een paar appels gegeven. Wat snoeien betreft zijn de leibomen een stuk makkelijker; gewoon alle scheuten flink terugknippen.
De sneeuwklokjes staan bijna in bloei en enkele rabarberplanten vertonen al hun rode groeineuzen.
Over de radicchio heb ik plastic tunnels gezet; zo heb ik twee vliegen in een klap: bescherming tegen de vele regen en ook wat bescherming tegen de ergste kou.
Ik hoop er dezer dagen aan toe te komen om een tuinplan voor dit jaar uit te tekenen; het wordt weer puzzelen waar alle te zaaien groente, de bonen, de aardappels en de plantuien kunnen komen te staan. Volgende week ga ik beginnen met het thuis voorzaaien van de tuinbonen.
Afgelopen vrijdag ruim 3 uur in de tuin gewerkt en een begin gemaakt met het afknippen van de vaste planten; vorig jaar heb ik ermee gewacht tot na de winter, maar dan zijn de planten nat en verrot en moeilijk af te knippen. Daarom dat klusje nu uitgevoerd, maar wel al het snoeiafval gewoon tussen de planten laten liggen als winterbescherming. Heb ik straks in het voorjaar meer tijd voor het zaaien en planten.