zondag 3 juni 2012

Snoeien en eerste tuinbonen

Dit weekend alleen zaterdag een paar uurtjes tijd gehad om in de tuin te werken; door de vele regen die we in mei hebben gehad zijn veel planten enorm groot geworden; de vaste salie heb ik nog nooit zo hoog gezien en moet binnenkort dan ook dringend een stuk teruggeknipt worden. Veel -inmiddels uitgebloeide- akeleiplanten heb ik eruit getrokken en een aantal heb ik tot de grond teruggeknipt. Ook de Oriƫntaalse papavers heb ik helemaal teruggesnoeid en een deel van het blad maar op de grond (als mulch) laten liggen.


Gieser Wildeman peer
De leiappels hebben helaas amper vrucht gezet en maken nu alleen heel veel nieuwe scheuten aan, die ik bijna allemaal tot op circa 3 bladeren heb teruggesnoeid. De Gieser Wildeman peer daarentegen hangt gelukkig wel goed vol met kleine peertjes. In alle appelbomen zitten helaas ook dit jaar weer veel webjes met kleine rupsjes tussen de bladeren verstopt; met handschoenen aan heb ik de meeste er uit gekregen voordat ze te groot zijn geworden en de bomen helemaal kaal vreten. De pruimenboom heeft dit jaar erg veel last van een wit/grijze wollige luis aan de onderkant van alle bladeren, maar ik zou niet weten wat ik daartegen nog kan doen. Spuiten wil ik niet en zal bij een zo'n grote boom trouwens ook niet echt lukken, dus ik hoop maar dat de lieveheersbeestjes en andere 'eters' de schade in de hand weten te houden. Misschien dat de regen van vandaag wat verbetering brengt.
spinsels tussen bladeren appelbomen
Aan de paprika's en de pepers hangen al groene vruchten en de courgette begint al bloemknoppen te maken. Eindelijk heb ik nu ook de citrusafrikaantjes tussen de kolen uit kunnen planten; ik ben benieuwd of daardoor de planten minder last van rupsen zullen krijgen, maar ik verwacht er niet al te veel van. Dit jaar had ik geen zin om weer een net over de kolen te spannen tegen de vlinders, dus ik zal de plantjes goed in de gaten moeten houden.

Gisteren ook het net over de aardbeien gespannen, wat toch weer veel werk is; ik weet daarom nu nog niet of ik volgend jaar weer aardbeien ga zetten: het planten, terugknippen van de uitlopers, onkruid weghalen, stro of iets anders onder de aardbeien leggen en zelfs het moeizaam tussen de netten door plukken van aardbeien is vervelend werk, waar dan weer wel een paar weken overheerlijke aardbeien tegenover staan. De huidige planten heb ik vorig jaar laten staan, omdat ik dacht dat dat makkelijker zou zijn, maar niets is minder waar. Er hangen al wel heel veel vruchten aan, maar doordat de planten zo groot zijn, hoop ik dat ik er straks goed bij kan om ze te plukken!

De tomaten in de kas groeien goed, maar hebben wel wat last gehad van de warmte van de afgelopen dagen want ik zie dat enkele toppen helemaal verdroogd zijn door de hitte, ondanks dat de ramen en de deur van de kas dag en nacht open staan; ik probeer dit jaar het dieven goed bij te houden om te voorkomen dat het onoverzichtelijke struiken worden, maar voordat ik het weer goed en wel in de gaten had, zijn er toch weer flinke 'vertakkingen' ontstaan. De grootste laat ik nu dan maar doorgroeien, ook om te voorkomen dat door de warmte misschien niet alle bloemen goed vrucht zullen zetten.


De Aguadulce tuinbonen zijn nu precies goed van formaat en ik heb al een eerste oogst kunnen plukken; de twee andere soorten tuinbonen zijn wat later, waardoor ik zo straks een mooi gespreide oogst heb; aan de Leidse hangers komen nu de eerste kleine bonen en de rode tuinbonen zijn pas net goed bestoven en hangen nog vol met bloemen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten