zondag 22 juli 2012

Klus geklaard


Vrijdag en zaterdag lange dagen in de tuin gewerkt en er begint eindelijk weer wat lijn zichtbaar te worden nu een groot deel van het kattekruid en de salie er uit is. Vrijdag een begin gemaakt met het afvoeren van kruiwagens vol plantenafval. De twee compostbakken van ieder 1m3 zitten nu tot de rand vol. Zaterdag was ik bezig met de laatste resten om die in grote afvalzakken mee naar huis te nemen, toen de eigenaar van de grond mij zo bezig zag. Hij zei dat ik veel beter de resten op het toegangspad kon gooien. Door de vele regen en omdat er soms met auto’s over heen gereden wordt, zitten er nogal wat kuilen in die met plantafval goed opgevuld kunnen worden en van dat aanbod heb ik dus dankbaar gebruik gemaakt.
Betuwse kwetsen
blauwe bosbes



















Ik ben er jammer genoeg niet meer aan toe gekomen om de aardappels uit de grond te halen; dat is nog een klus om volgende week te doen. De bosbessen beginnen mooi blauw te kleuren en het is goed dat ik een net over de struik heb gedaan; van de andere struik hebben de vogels alle bessen al opgegeten. De pruimenboom hangt vol met pruimen, maar veel pruimen zijn beschadigd en ik vrees dat er wel weer veel wormpjes van de pruimenmot (of een ander beest) in de pruimen zullen zitten; gelukkig maar dat het een bakpruim is en de pruimen in taarten of andere gerechten verwerkt gaan worden.

Grote Spaanse Witte stokboon
Coeur de Boeuff tomaten



















De sperzieboontjes kunnen al bijna geoogst worden en de klimbonen staan nu volop in bloei, terwijl mijn buurman al volop snijbonen kan plukken, maar ik mocht gisteren bij hem al een lading bonen plukken. Ook de tomaten gaan goed, alhoewel de meeste nog geel of groen zijn, maar misschien dat over twee weken een aantal tomaten al rijp zal zijn. Al met al ziet de tuin er –ondanks de vele regen- toch heel behoorlijk uit, maar ik verwacht, nu het eindelijk warmer en droger wordt, dat het onkruid de komende dagen wel aardig zijn best zal doen om mij aan het werk te blijven houden.
De roos Baron J-B Gonella staat inmiddels in de tuin in naast de Gallica roos Agatha en heeft een paar knoppen waarvan ik benieuwd ben wanneer ze open gaan; deze week nog maar eens gaan kijken om op tijd een foto van de bloemen te kunnen maken.




Baron J-B Gonella (met op achtergrond William Shakespeare 2000)

1 opmerking:

  1. grote foto !
    hope not too bad season for that ! so for me i use www.sunpreview.com for seasons and 365 days forecast... and i improvise

    BeantwoordenVerwijderen