zondag 29 juli 2012

Geen sportschool nodig

Na een dag hard werken is de tuin weer een beetje leger! Eerst begonnen met het afknippen van de uitlopers van de aardbeien, vervolgens al het blad afgeknipt en tot slot de planten zelf opgegraven; de buurman vertelde zo mooi dat ik het beste de planten gewoon kon omspitten; dat had hij zelf ook gedaan. Leuk gezegd, maar die kracht heb ik dus niet. Door de regen van de afgelopen tijd kreeg ik de planten zelf al amper uit de grond, laat staan dat ik ze met de schop kon onderwerken. Daarom de planten uitgegraven en diepere kuilen gemaakt. Toen de planten in stukken gehakt en ondersteboven in de plantgaten gelegd en tot slot weer afgedekt met grond!
Toen ik daarmee klaar was met de tweede klus begonnen: het opgraven van de aardappels van zo'n 30 planten. Gelukkig was het vandaag droog en heb ik de aardappels in de zon wat kunnen laten drogen. Daarna de aardappels, de sjalotten en de knoflook -die nog in de kas te drogen hadden gelegen- in de kruiwagen gedaan en vast naar mijn auto gebracht.

Blauwe bosbessen
Tussendoor de meeste blauwe bosbessen geplukt; die zien er prachtig fluweelachtig uit en doordat de struik met een net was afgedekt heb ik dit jaar voor het eerst een bakje vol met bessen kunnen oogsten.
garnalenboontjes
Van een andere buurman had ik een flinke zak met sperziebonen gekregen; ik had toen nog niet in de gaten dat mijn sperziebonen (garnalenboontjes) ook al plukrijp waren en van de struiken heb ik een flinke hoeveelheid boontjes geplukt; benieuwd hoe die smaken. De vier soorten klimbonen beginnen nu eindelijk goed te groeien en staan volop in bloei, terwijl de eerste bonen langzaamaan wat groter worden.

Ik zag tot mijn verrassing dat er flinke uitlopers gevormd waren aan de roos Comtesse de Lacépède en wat kleinere uitlopers aan de roos Mme. Legras de St. Germain. Vorig jaar had ik ze van die laatste roos afgetrokken omdat ik dacht dat het wilde scheuten waren; dat bleek achteraf niet het geval te zijn, dus nu blijf ik er mooi af. Hebben deze rozen het op de zandgrond dan blijkbaar toch wel naar hun zin. In ieder geval alle rozen vandaag nog biologische mest gegeven; iets te laat denk ik, maar ik vergat het steeds. De pas geplante nieuwe roos Baron J-B Gonella staat nu in bloei met fuchsiaroze bloemen, zo fel, dat ze bijna licht geven! Ik had denk ik de bloemknoppen er beter uit kunnen halen, zodat de plant een goed wortelstelsel kan maken, maar ik was te benieuwd naar de bloemen van deze roos en heb dat dus niet gedaan; door de vele regen gok ik er op dat de plant toch wel goed zal aanslaan.


nieuwe scheuten Comtesse de Lacépède

Geen opmerkingen:

Een reactie posten