zondag 1 juli 2012

Hard werken in de moestuin

Een van de redenen om een paar jaar geleden met een volkstuin te beginnen was om uit te proberen hoe een grote tuin met het daarbij behorende werk mij zou bevallen, voor het geval ik ooit de gelukkige eigenaar van een boerderijtje met moestuin zou worden. Dat boerderijtje is voorlopig nog niet in zicht, maar ik weet inmiddels wel dat zichzelf uitzaaiende vaste planten in een moestuin niet erg handig zijn. Ik ben meer tijd kwijt met het onder controle houden van het bloemendeel dan met de moestuin zelf. Na het oneindige werk gisteren van terugknippen van de tientallen enorm groot geworden Salvia Nemerosa's heb ik mij vandaag voorgenomen dat de meeste van deze planten en de velden van kattekruid (Nepeta faassinni) er uit gaan en vandaag heb ik daar een begin mee gemaakt.
Een aantal van mijn rozen en andere planten is nu inmiddels bevrijd, maar ik vrees dat er nog heel wat dagen en uren in gaan zitten voordat het er weer uitziet zoals het er naar mijn idee uit hoort te zien.

Een volgend probleem is natuurlijk waar ik al die bergen uitgestoken planten laat; zo te zien gaat het nu al om meer dan één grote aanhangwagen vol (die ik helaas niet heb!). Zodra die planten er uit zijn, kan ik een inschatting maken welke planten verder mogen blijven, welke eventueel ook nog het veld moeten ruimen en welke als vervanging aangeplant kunnen worden. Voordeel is wel dat er vast nog wel enkele nieuwe rozenstruiken bij kunnen komen.

Naast al dat ondankbare en zware werk heb ik vandaag gelukkig wel even tijd gevonden om in ieder geval de knoflook te oogsten en de rijen met sjalotten. De gele en rode uien laat ik nog even verder groeien, totdat ook dat blad verder afgestorven is. Ook heb ik vast één aardappelplant van de rattes opgegraven om te kijken hoe de aardappels het doen. Ze groeien goed, maar het kan geen kwaad als ze nog wat langer in de grond blijven.


















Deze week heb ik 's avonds een emmer met groen/gele kruisbessen geplukt en ook een aantal bakjes van prachtige grote witte bessen. Gisteren bleek dat ik daar goed aan had gedaan want de vogels hadden alle nog aan de struik hangende witte bessen opgegeten en waren nu bezig met de kruisbessen! Toch hingen er daar nog steeds genoeg van aan en heb ik nog een halve emmer vol kruisbessen geplukt en de rest maar voor de vogels laten hangen. Die maakten daar vandaag dan ook dankbaar (denk ik) gebruik van. Ook de zwarte bes hangt voor het eerst vol met vruchten, en ook daarvan heb ik al een grote bak kunnen plukken.


De klimbonen beginnen nu hoogte te maken en ook de rest van de groenten gaat de goede kant op. Vorige week heb ik thuis radicchio en venkel gezaaid, en het zaaisel is goed opgekomen en staat nu in zaadtrays op mijn balkon. Hopelijk heb ik deze week eens tijd om nog tuinbonen te plukken. Doordat ik de planten met een net heb afgedekt tegen de vogels vergeet ik ze zelf te plukken en ik zag vandaag dat er wel honderden flinke bonen aan de planten hangen. Nog een 'klusje' dat moet gebeuren.


2 opmerkingen:

  1. Leuk artikel! Zelf heb ik de knoflook nog in de grond staan. Wat ga je doen met de kruisbessen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Een deel van de kruisbessen heb ik in bladerdeegflapjes verwerkt (zie voor recept kruisbes.nl) en de rest zolang ingevroren. Straks ook lekker gekookt met suiker en dan slagroom er over. Binnenkort de rode kruisbessen plukken (als het eens stopt met regenen).

      Verwijderen