zondag 14 oktober 2012

Rood

kaal aspergebed
Na een hopeloos natte vrijdag en zaterdag, vandaag gelukkig een redelijk mooie dag met af en toe wat zon en slechts een heel enkel buitje. Helaas is één dag in de week te weinig om de tuin goed bij te kunnen houden, maar op dit moment kan het dus niet anders en moet ik het meeste onkruid nu dan maar even met rust laten en me concentreren op het andere werk. Vrijdagavond zag ik op Gardeners World dat Monty Don zijn asperges al ging afknippen om te voorkomen dat door de wind de grote planten te veel heen en weer waaien en dus de planten zelf in de grond beschadigd raken. Dat was dan vandaag mijn eerste werk en nog een flinke klus. De twintig planten zijn inmiddels flink gegroeid en met zo'n zes stengels per plant, valt er aardig wat te snoeien. Bij de eigenaar van de grond lag nog een grote berg compost/mest voor de huurders en ik heb 1 kruiwagen vol meegenomen en die op het nu kale aspergebed gelegd. Een buurman zei dat het compost was, maar ik geloof eerder dat het champignonmest is, omdat ik flinke champignons in de grote berg zag groeien. Voor de asperges zal champignonmest niet zo'n kwaad kunnen, maar voor de rest van de tuin gebruik ik het liever niet omdat het lang in de grond blijft en aardappels er erg veel last van schurft van krijgen.

Nadat ik andere leeggekomen delen van de tuin nog wat verder onkruidvrij had gemaakt heb ik de plantenstengels van de asperges op de kale stukken grond gelegd ter bescherming van de bodem in de winter.
Ook heb ik de meeste stokken van de stokbonen uit de grond gehaald en de restant planten op de composthoop gegooid; nu staan er nog vier stokken in de grond waaraan de witte droogboon Grote Spaanse Witte doorgroeit; wie weet kan ik eind oktober nog steeds verse bonen oogsten? Het is een dankbare boon en een flinke groeier, die veel hoger wordt dan de 2.50 meter hoge stokken; bovenin is het dan ook een grote warboel van groen en bonen!


Stokboon Grote Spaanse Witte
Verder heb ik de courgetteplanten en de paprikaplanten op de composthoop gegooid en nog een paar laatste kleine courgettes en groene paprika's meegenomen naar huis. Het was moeilijk kiezen wat ik nog meer zou meenemen deze week, omdat er toch nog redelijk veel aan groente te oogsten valt; ik heb nu 1 grote krop ijsbergsla, 2 kleine kropjes rode krulsla, 3 stronken andijvie, een flinke hoeveelheid palmkool en nog een bakje met frambozen in de koelkast liggen. Snijbiet, bietjes en venkel zijn een volgende keer weer aan de beurt. Ik had nog knoflook meegenomen om uit te planten, maar daar ben ik jammer genoeg niet meer aan toegekomen; misschien dat er volgende week nog een paar mooie dagen in het weekend gaan komen om dat klusje te doen.


Snijbiet
Toen ik de foto's die ik vandaag gemaakt had terugzag viel het me op dat er nu zulke mooie rode planten in de tuin staan. De blauwe bosbes is schitterend rood verkleurd, de snijbiet waar het zonlicht prachtig op de rode stengels en het roodachtige blad valt en de Hybrid Rugosa roos Thérèse Bugnet, waarvan de rode stengels nu extra opvallen doordat het meeste blad van deze roos is afgevallen.


Blauwe bosbes in rode hersftkleur
Therese Bugnet

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten