Posts tonen met het label roomse kervel. Alle posts tonen
Posts tonen met het label roomse kervel. Alle posts tonen

zondag 24 maart 2013

Hardnekkige winter

Het wordt steeds kouder met elke nacht flinke vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt en met dit weekend door de felle wind zelfs gevoelstemperaturen van -12 tot -16 graden! Wat een verschil met vorig jaar toen het rond deze tijd bijna 20 graden was en ik in een t-shirt de aardperen kon planten en heerlijk in de tuin kon werken, terwijl ik nu -dik ingepakt- de laatste aardperen (ruim 8 kilo denk ik) heb kunnen opgraven en nog bijna niets aan de tuin heb kunnen doen. Hopelijk heb ik wel alle aardperen opgegraven! Ik heb in ieder geval de grond met de spitvork goed losgemaakt en op ruime afstand van elkaar van de oogst weer 4 nieuwe aardperen geplant.


In de snijdende wind de halfstam appelboom Glorie van Holland gesnoeid; de boom is al flink gegroeid en ik heb moeite om overal bij te komen. De hoogste takken heb ik -staand op een wankel bistrostoeltje- met een takkenschaar weten te bereiken, maar een ladder zal binnenkort geen overbodige luxe zijn.

Daslook
Roomse kervel




















De rabarber loopt ondanks het koude weer goed uit en ook de Roomse kervel en de daslook staan er al goed bij. Nog een paar uur besteed aan onkruid wieden, maar uiteindelijk door de kou na enkele uren toch naar huis gegaan om op te warmen.

Zondag 17 maart ben ik eindelijk begonnen met het zaaien van de tomaten, pepers, paprika's, pompoenen en artisjokken en ik zag gisterochtend tot mijn verbazing, dat bijna al het zaaisel al ontkiemd was! De pompoenzaailingen waren al ruim 8 centimeter hoog en waren door het gebrek aan licht nog helemaal lichtgeel. Ook één soort van de tomaten was al zo'n 5 centimeter hoog. Snel alle zaailingen maar uit hun donkere plek gehaald en op een koelere kamer onder de groeilamp gezet. Volgende week ga ik binnenshuis sla, courgettes, komkommers en palmkool zaaien en kunnen hopelijk de eerste plantuitjes de grond in. De aardappels 'Up-to-date' staan sinds 1 week in lege eierdozen voor het raam om ze wat te laten voorkiemen en hopelijk kunnen ook deze snel de grond in. Het zal toch ooit wel eens voorjaar worden?  







vrijdag 22 februari 2013

Tuinbonen zaaien

Wat duurt het wachten op het voorjaar weer lang; nadat het er op leek dat begin februari de vorst verdwenen was, is hij deze maand helaas toch weer volop in beeld gebleven met sneeuwbuien en diepvriestemperaturen Ook is na een nacht met flinke vorst de grote waterplas rondom mijn woning vandaag weer dichtgevroren!  Ik kom zo deze maand helaas maar weinig in mijn tuin en het zal straks een flinke klus zijn om in maart te kunnen beginnen met het planten van de sjalotten en het voorbereiden van de andere bedden om tijdig te kunnen zaaien van vroegere soorten, zoals bietjes en snijbiet. Misschien dat ik volgende week binnenshuis ga beginnen met het zaaien van tomaten, paprika's, pepers en artisjokken; met het zaaien van courgettes, komkommer en pompoenen wacht ik denk ik tot eind maart. Dit zijn zaden die snel opkomen en daarna ook snel groeien; omdat deze soorten toch pas half mei uitgeplant mogen worden heeft het daardoor weinig zin ze vroeg op te kweken.

 
Doordat het al wel langer licht is, ontwaakt de natuur -ondanks de kou- toch voorzichtig en in mijn voortuin zie ik dat de Roomse Kervel al opkomt; dit zijn planten die ik vorig jaar uit zaad heb opgekweekt. Een hele prestatie, omdat het moeilijk schijnt te zijn deze planten uit zaad op te kweken; ze zijn op zich niet moeilijk om te zaaien (je laat de potjes met zaden gewoon in de winter buiten staan), maar het zaad ontkiemt vaak niet goed. Misschien omdat ik via internet van een kennis vers zaad heb gekregen dat het toch gelukt is een aantal planten op te kweken. Ik heb er drie in mijn moestuin uitgeplant en nog eens drie in mijn eigen voortuin. Waarschijnlijk zal ik over een of twee jaar in mijn tuin wel overal zaailingen van deze planten gaan tegenkomen.

Opkomende Roomse Kervel


Vorige week ben ik begonnen met het voorzaaien van twee soorten tuinbonen in grote balkonbakken. Ik zaai ongeveer 30 stuks in één bak en dat is veel makkelijker dan allemaal aparte potjes te gebruiken, zoals vaak in boeken nog geadviseerd wordt. Omdat tuinbonen wel tegen een stootje kunnen heb ik de bakken nog de hele week buiten laten staan, maar vandaag heb ik ze toch maar in de koude bak geplaatst; qua temperatuur zal het waarschijnlijk weinig uitmaken, maar als er een keer zon zou schijnen, zal de grond zo wel iets beter opwarmen. Ik hoop maar dat het ras Karmazyn (een roze tuinboon) tegen vorst kan. Het ras Leidse Hangers heb ik al vaker gezaaid en die zaden hebben gelukkig nooit last gehad van een vorstperiode. Veel mensen zaaien tegenwoordig het ras Drie maal Wit, een witbloeiende soort. Ik heb dit ras eenmaal gezaaid, maar vond het niet zo'n succes: de zwart-witte bloemen van de ouderwetse soorten vind ik veel mooier en ook leek het mij toen wel dat Drie maal Wit veel gevoeliger is voor de zwarte bonen luis. Qua smaak zit er tussen de diverse rassen (vind ik) verder niet veel verschil; ik pluk de bonen meestal als ze nog niet al te groot zijn en ze dan ook maar enkele minuutjes gekookt hoeven te worden.