zondag 13 mei 2012

Weer nachtvorst, waar blijft de lente?

aardappels naast rode tuinbonen
Nog even en dan zouden de bonen de grond in kunnen, maar het weer werkt nog niet echt mee; vannacht hebben we nachtvorst gehad en ik zag vandaag bij mijn buren dat sommige aardappelplanten daar vorstschade hebben opgelopen. Gelukkig hebben mijn planten geen last gehad van de vorst en staan ze er mooi groen bij. Misschien dat het aanaarden net genoeg bescherming heeft geboden. Door dit weer heb ik helemaal geen zin om naar de planten te kijken die van warmere temperaturen houden, terwijl die toch onderhand wel uitgeplant moeten worden. De paprika's en pepers staan al weken in de koude bak te wachten en de courgettes en komkommers staan nog steeds gewoon binnen. Hopelijk is het komende donderdag met Hemelvaart een mooie dag om in de tuin te werken. De tomaten in de kas hebben in ieder geval geen last gehad van de koude nacht, ondanks dat de ramen van de kas een klein stukje open staan (anders wordt het overdag wel erg heet daar binnen). Ze groeien goed en ik heb ze al voor de eerste maal gediefd.

De rode tuinbonen staan nu alle mooi in bloei en aan de perenboom zie ik al piepkleine peertjes hangen; ook de kruisbessenstruik hangt barstensvol met bessen en de bramen zitten volop met bloemknoppen, maar de meeste tijd gaat -zoals altijd- op aan het onkruid trekken. Zeker 3 uur weer op mijn knieĆ«n rondgekropen om het vele onkruid (in mijn tuin bestaat dat voornamelijk uit duizenden zaailingen van alle vaste planten) te lijf te gaan. Doordat er zoveel regen is gevallen is de grond helaas veel te nat om met een schoffel te werken en zit er niets anders op dan met de hand zoveel mogelijk vast weg te halen., maar nu zijn de rijtjes met de al opgekomen koolrabi, bietjes en snijbiet weer mooi zichtbaar.

paarse en witte koolrabi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten