vrijdag 16 maart 2012

Lentegevoel

Naamloze rabarber
Gisteren een vrije dag genomen en heerlijk in de tuin gewerkt. Alle planten beginnen nu goed uit te lopen en zo te zien zijn er geen vorstslachtoffers gevallen. De frambozen, vlier, rabarber, de rode bes Jonkheer van Tets en de peren beginnen blad te maken en ook bij de doornloze bramen en de loganbes komen al nieuwe scheuten boven de grond uit. De drie 'oudere' rabarberplanten hebben al flink blad en staan er nu al prachtig bij; de vorig jaar nieuw geplante soorten zie ik ook al opkomen; met name het vroege ras Timberley Early (een groenstelige maar blijkbaar heel zoete rabarber) ziet er al goed uit. Van Sutton's Seedless zijn piepkleine puntjes zichtbaar en van Red Champagne (ik denk tenminste dat die het is) iets grotere rode groeipuntjes.
Timberley Early
Van de later ontvangen vervanger Frambozenrood (voor Valentine; die was helaas niet aangeslagen) kan ik nog niet zeggen of die iets gaat doen; vorig jaar heeft die maar heel even piepklein blad gehad, dus ik kan nu alleen maar hopen dat alle energie naar de wortel was gegaan en dat deze binnenkort toch boven de grond gaat komen.
Rode bes Jonkheer van Tets

Ik heb al het snoeiafval dat in de winter op de grond heeft gelegen nu verzameld en een deel meegenomen om thuis weg te gooien, een deel op de composthoop gegooid en de grootste takken gebundeld om later mee te nemen. De vlinderstruik heb ik nu ook teruggeknipt, zodat ze dit jaar weer mooie donkerpaarse bloemen op ooghoogte kan geven.

Aardpeertjes
Na lang zoeken en dubben heb ik gelukkig toch een plekje gevonden waar de aardperen kunnen staan. Het is moeilijk inschatten in een lege wintermoestuin, want je vergeet snel hoe groot planten in een paar maanden kunnen worden. Omdat de aardperen ook zo hoog worden wilde ik ook rekening houden met de zon en daardoor de schaduw die de planten geven. Maar ze staan nu in een Zuid-Noord rijtje aan de Oost-kant van de tuin, met voldoende ruimte aan alle kanten om er langs te kunnen blijven lopen.

Ik heb nog een kruiwagen mest kunnen halen en een deel daarvan heb ik op de composthoop gegooid en de rest op het deel van de tuin waar straks de aardappels komen. Ook heb ik rond alle rozen biologische rozenmest gestrooid. De pas geplante nieuwe rozen beginnen al bijna uit te lopen!
De tomaten, pepers, artisjokken en paprika's groeien nog steeds lekker door en volgende week ga ik beginnen met een volgende zaaironde; ik ga dan de palmkool en bladbroccoli zaaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten