maandag 8 april 2013

Eerste 'warme' lentedag

Dit weekend de tomaten en de pompoenen verspeend; met de pepers en paprika's wacht ik nog even totdat deze wat groter zijn. Nu ook palmkool, twee soorten komkommers en zoethout gezaaid. Met het zaaien van courgettes, citrusafrikaantjes en bladkool wacht ik nog een of twee weken. De tuinbonen beginnen gelukkig toch wat groter te worden en met een beetje geluk kunnen ze volgende week uitgeplant worden. Zaterdag was het hier nog erg koud en van zaterdag op zondag heeft het zelfs tot bijna -8 graden gevroren. Zondag was het eindelijk eens windstil en scheen de zon, waardoor het lekker weer was om in de tuin te werken met een temperatuur van zo'n 8 graden.


Aardappelbed
Omdat ik eerst de grond met de spitvork wilde losmaken om de aardappels en de uien te poten, kon al snel de jas en daarna ook het fleecevest uit. De aardappels zitten nu in een bed van zo'n 4 meter lang op de plaats waar vorig jaar bonen hebben gestaan en de uien (rode, witte en 2 soorten sjalotten) zitten eveneens in een bed van zo'n 4 meter lang waar vorig jaar de aardappels in de grond hebben gezeten. Omdat de grond nog koud is heb ik de aardappels alleen met behulp van een bollenpoter in de grond gedaan en houd ik de grond nog even vlak; pas als de aardappels opkomen zal ik de grond rondom de planten gaan ophogen.


Overzicht, met in het midden de uien; op de achtergrond 2 appelbomen, bessen- en rozenstruiken
In de rode aalbessenstruiken Jonkheer van Tets zie ik vanuit de grond allemaal nieuwe scheuten opkomen; hopelijk gaan de struiken zich nu eindelijk settelen (na het verplanten van een paar jaar terug) en wordt de bessenoogst weer zoals die hoort te zijn. De asperges laten zich nu nog niet zien, en ook de appels en de pruimen staan nog stil, maar de peren beginnen al wel uit te lopen en de rabarber komt al aardig op. Met een beetje geluk kan ik volgende week al enkele stengels van de vroege soort Timperly Early oogsten. Ook van de vorig jaar nieuw geplante soorten zie ik bij drie planten kleine groeipunten boven de grond komen. Die zijn dus toch aangeslagen. Bij één plant zie (en voel) ik nog niets: daar nog even afwachten dus.

Gieser Wildeman peer


'latere'
 naamloze rabarber
vroege rabarber Timperly Early





















De vorig jaar geplante kievitsbloem heeft het op zijn plek blijkbaar naar zijn zin gehad, want ik zie dat deze ook ineens boven de grond is verschenen en al bloemknoppen heeft aangemaakt. Leuk dat dit plantje het toch blijkt te doen in mijn droge zandgrond. Misschien omdat ze naast de compostbak staat en daardoor wat meer vocht en voeding krijgt.
Volgende week wordt het naar verwachting nog mooier weer en met een beetje geluk kan ik dan ter plaatse de bietjes, snijbiet, koolrabi, sla en pastinaken gaan zaaien.



Kievitsbloem en paarse dovenetel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten