zondag 4 november 2012

Herfstoogst

Vorige week de Yaconplanten opgegraven; na twee dagen met nachtvorst zagen de planten er maar droef en afgestorven uit en ook de tomaten in de kas hebben hun beste tijd gehad. Een aantal rode en nog veel groene tomaten geplukt en de planten daarna uit de grond getrokken en op de composthoop gegooid. Ook de laatste witte droogbonen heb ik uit de grond gehaald en met stok en al in de -nu lege- kas gelegd om verder te drogen.

Opgegraven Yacon plant

Oogst Yacon knollen

De oogst van de Yacon knollen zelf valt niet tegen (ruim 4 kilo) en ik ben benieuwd hoe ze zullen smaken. De planten zelf heb ik mee naar huis genomen om ze in de schuur te laten overwinteren. Ik moet nog eens nalezen hoe dat het beste kan gebeuren. Ondanks het slechtere weer valt er nog genoeg te oogsten en ik heb 3 andijvie stronken, 1 krop ijsbergsla en enkele venkelknollen geplukt; ook van de radicchio een doorgeschoten krop meegenomen. Snijbiet en palmkool zijn weer goed voor de volgende keer.





Enkele rozen -met name de Austin rozen- staan nog in bloei, maar ook de deze zomer geplante Bourbon roos Baron J-B Gonelle staat weer in bloei en heeft nog een paar flinke knoppen.
De rabarberplanten beginnen nu echt af te sterven en over een paar weken is weer amper te zien waar deze enorme planten staan in de tuin. Volgende keer wat compost bij de planten leggen, evenals bij alle fruitbomen. Ik heb al compost klaarliggen voor deze klus.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten