zondag 2 december 2012

Storm?

Deuil de Paul Fontaine net uit verpakking
 
Afgelopen vrijdag naar de tuin geweest om nog de mooie rode mosroos Deuil de Paul Fontaine te planten. Deze prachtige roos is bedeeld met flinke stekels, die van de zomer vuurrood kleuren, en moet voorzichtig aangepakt worden om niet je vingers vol doorns te krijgen! Blijkbaar heeft het de afgelopen week een keer erg gestormd, maar is dat op de een of andere manier langs mij heen gegaan. Ik zag tenminste dat de in het voorjaar geplaatste nieuwe rozenboog helemaal scheef stond en dat een paar van de plastic tunnels die ik over de radicchio had geplaatst weg gewaaid waren. Gelukkig lagen er 2 nog in mijn tuin en een 3e lag nog in de tuin van mijn buurman. Jammer dat die paar tunnels dus even niet op hun plaats hebben gestaan, want een paar van de radicchio planten zijn door de vele regen nu gaan rotten; gelukkig staan de meeste er nog goed bij en heb ik één krop mee naar huis genomen. Ook nog een flinke voorraad palmkool geplukt.

plastic tunnels in betere dagen!
 
Nadat ik de roos geplant en flink water had gegeven (is voor een nieuwe aanplant eigenlijk altijd nodig, hoeveel regen er ook valt), wilde ik de waterton leegmaken om te voorkomen dat hij straks kapot vriest. Dat viel nog niet mee, want ik zag dat de ton nog bijna helemaal vol zat. Omdat de grond in de kas alweer kurkdroog is heb ik het water uit de ton met emmers tegelijk maar op de stukken grond gegoten waar de tomaten hebben gestaan. Scheelt misschien in het voorjaar weer wat extra water geven in de kas.
Ook de tuin weer eens kritisch bekeken naar wat misschien anders kan; ergerde me eigenlijk al een tijdje aan het stuk grond aan de zijkant (oostkant) van de kas. Daar had ik oorspronkelijk een klein rijtje alpenaardbeien geplant, maar ze nemen steeds meer grond van de tuin over en is de grond van de kas tot aan de pruimenboom bijna helemaal bedekt met alpenaardbeien. Dat zou lekker zijn, ware het niet dat spinnen dat ook een lekker plekje vinden en het hele veld bijna de hele zomer bedekt is met flinke spinnenwebben, waardoor ik nu niet zo snel even zo een aardbeitje pluk.

Ik had er al eens over gedacht om rozen aan de zijkant van de kas te planten, maar had dat nog niet gedaan, omdat de kas zelf natuurlijk altijd nog wat schaduw geeft en er dus niet de hele dag zon is op dat stuk grond. Gelukkig bedacht ik mij van de week dat Albarozen wel wat schaduw kunnen verdragen en deze rozen met hun blauwgroene blad lijken mij perfect voor deze plaats, dus heb ik van de week bij kwekerij de Bierkreek nog maar weer 3 extra rozen besteld: de Albarozen 'Chloris', 'Ferox' en een keuze tussen 'Maiden's Blush' of Félicité Parmentier', alle drie heerlijk geurende en heel lichtroze rozen.



Geschikte plaats voor de Albarozen!

2 opmerkingen:

  1. Ik zou best wel eens mijn neus in al jouw rozen willen steken om die heerlijke geur weer eens te beleven.
    Lijkt me prachtig om zoveel verschillende rozen bij elkaar te zien :)

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Noortje. Ja jammer hè dat ik geen geuren kan toevoegen. Ben heel benieuwd volgend jaar om zo veel geurende rozen hopelijk mooi in bloei te kunnen zien.

    BeantwoordenVerwijderen